söndag 22 januari 2017

Sedan sist

Exakt elva dagar sedan jag senast bloggade och vad har hänt? Inte jättemycket egentligen, men lite kul har vi hunnit ha. Strax efter senaste inlägget vände vädret och vi åkte på en kall vecka då det blåste ilvindar och även föll lite snö. Mycket mysigt (snön i alla fall)! Den höll i ca en dag och jag bestämde mig för att ta vara på det så mycket jag kunde. Jag gick till jobbet på morgonen i snöfallet sakta sakta framåt på ett tunt snötäckte som dolde glashalt underlag... Klart värt det för jag kände hur hjärtat lyfte lite då jag äntligen fick lite vinterväder och på eftermiddagen var snön nästan borta så det var smart att passa på! 


Mot jobbet!




Det låg inte kvar länge på marken så klart men borta i bergen töade det inte lika snabbt.

På jobbet har inte jättemycket hänt, det har bara varit vi brudar på plats hela förra veckan då Tom for till Malaysia förra söndagen (kommer hem idag) för att jobba lite med deras PR-team och de som ska odla upp våra mygg för storskaliga fältexperiment. Det har varit fortsatt lugnt på experimentfronten eftersom vi inte får tillbaka våra mygg förrän imorgon (om allt går väl med Toms flyg) men jag har nu haft dåligt att göra så länge att jag desperat tar vad som helst och tjatar till mig något att göra. Steph har gett mig massor att göra då hon inte har tid/inte har lust att göra vissa delar av experiment (perfekt för mig - speciellt som jag kan lyssna på podcasts) och då Christie kom tillbaka efter lite ledighet slängde även hon mig något att pilla med. När inget rullar min väg underhåller jag mig själv med att hjälpa till med labbstädning i cell- och vävnadslabbet, läsa studier och dela mina (och nästan alltid alla Steph's) celler så klart. Dessutom hade jag så tråkigt en dag att jag skrev upp mig på en online-kurs i programmering för att lära mig programmet som Tom använder när han analyserar data från sina experiment för att bygga figurer till olika studier. Så det finns alltid något att göra om man tar för sig! 


Jag har vigt en del av min tid åt att förbereda mig för nästa veckas skolbesök också: samma presentation och demonstreringar som förra gången, men lite annan set-up. Ska bli skoj!


Olle jobbar också hårt på jobbet; förra veckan hann han (under tvång) med att brand-utbilda sig lite.

Jag har spenderat en del tid på en stol bakom Steph (och ibland Colin) i ett mörkt rum också för att försöka lära mig hur man använder det stora mikroskopet. Mycket fina bilder har man fått se och hjälpa till att få fram! Det är ganska trevligt, speciellt som Steph ofta är så nöjd med min hjälp att hon ger mig en chokladbit - jag har blivit en väldigt lydig lab(rador)-tekniker... 


Det är inte bara Steph som bjuder på godsaker: jag har fyllt en av mina skrivbordslådor med snacks för alla på kontoret om det kniper någon gång under dagen. Steph brukar bli lite mellis-sugen innan lunch och Christie stannar ibland sent för att gå på yoga och hinner inte med middag innan. Om Jodie är inne dippar hon ibland in för en bit choklad också.


På tal om lydig: jag kör på samma stil hemma och ligger snällt och väntar på att få sova medan Olle spelar Final Fantasy på paddan tills klockan slår runt midnatt. Därav har jag gett mig själv titeln som ni ser på pyjamas-toppen ovan!

Det är inte alltid kul att vara på jobbet med ett gäng tjejer dock; en morgon förra veckan kom vår vägg-i-vägg-kontorsgranne Jodie och hälsade på efter att ha varit borta från jobbet några dagar. Hennes pappa ligger på sjukhus i Aberdeen med terminal hjärncancer och hon försöker desperat planera ihop sitt och fästmannens bröllop på två veckor för att pappan ska hinna vara med. Christie, som ofta kommer in sent, vandrade helt oförstående in efter att jag, Steph och Jodie suttit och pratat/gråtit i ca 40 minuter och fattade ingenting...


På tal om otrevliga sjukdomar: förra veckan anlände skolans nya välgörenhetskalendrar som jag inhandlade en trave av innan jul. På posten och på väg till några speciella mottagare!

I fredags var jag "ledig" (inget att göra på jobbet och varken Steph eller Christie var på plats så vi bestämde oss för en kollektiv labbfri dag) och rände runt stan på en massa olika "ärenden". Först hämtade jag upp mina nya linser och sedan grät jag in dem framför biofilmen Lion med Dev Patel. Mycket bra (men sorglig). Efter bion bar det i rask takt (med svullna ögon) av hemåt West End där jag hade ett möte på universitets huvudcampus med en gammal lärare och en kompis. Vi hade en diskussion angående mina antaganden med olika lågstadieskolor och så fick jag låna en del grejer till min demonstration. Dessutom meddelade min lärare att hon valt en av mina gamla uppsatser för att ha med i en broschyr som delas ut till studenter och även civila som kommer till olika universitetsevent etc. Kul att grejerna kommer till nytta! 


Nytt på matfronten: vi har satsat på matlådor som förbereds på söndagen och äts till lunch och varje kväll med rejält med grönt. Går supersnabbt och Olle kan börja spela ännu tidigare! Viktigt att han får ha lite kul innan han börjar plugga igen i februari...





(Oftast blir det matlåda till lunch, men förra fredagen delade Tom & jag på en pizza eftersom vi var de enda två på plats!).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar