söndag 22 januari 2017

Lochwinnoch

Igår sken solen i kylan, så vi begav oss ut på utflykt. En snabb tågresa ut ur Glasgow och så vips befann vi oss mitt i smeten bland skogar, ängar och TRE lochs. Beväpnade med matsäck var vi helredo för en dags vandring runt i naturen, och vi blev inte besvikna, det var supermysigt och bjöd på både skog, äng, blomster, vatten, djur OCH fina vyer från alla kullar!


Nya vandrarbyxor, Sabinas gamla fleece och min HP-scarf. Jag var superredo!


Våren har börjat anlända, marken vid fågelskådningscentret på första lochens strand var täckt av snödroppar.


Över broar och mindre vattendrag mot nästa loch!


Det var frostigt...


Vi gick hela vägen över Barr Loch & River Calder, längs med Lochwinnoch/Castle Semple Loch, genom Parkhill Wood upp till Johnshill och till sist via/förbi Cascades och Kenmure Hill till tåget som väntade i Howwood. Perfekt prommis!




Vi var inte de enda dårarna som var utepå, det var ett gäng idioter som rodde på sjön också. Fasiken vad kallt!


Olle var superpepp!



Olle skaffade nya polare vid stranden.






Solen sken starkt bakom oss.


Första fikastoppet, precis innan vi vek av från sjön och begav oss in i skogen, intogs på en utterbänk!




Olle tog en sista sjötitt.






Dimman var fortfarande ganska tät över sjön, och motljuset var inte att leka med.



Vi hittade fler finsnidade fikabänkar på väg in i Parkhill Wood...





...och en tunnel.


Bäcken som rann ut i Castle Semple Loch ledde oss till skogs.











Ju längre in vi kom desto mindre solljus räckte fram och frosten låg fortfarande. Bara att arbeta sig uppåt igen!




Vi hittade ett litet "hus" utan tak.



Uppe på toppen efter en brant stigning!




Motljuset gjorde fotograferingen svår, men det var superfin utsikt över alla lochs trots att dimman låg tät.





Hästarna var så fina, och totalt ointresserade av sin fina utsikt.







Olle paxade fikaplats och gjorde kaffe medan jag fotade.


Det blir hyfsat dramatiska, och ofrivilligt svartvita, bilder med motljus och dimma!



Min och Olles nya bästis betade sig sakta men säkert närmare.




Framme!



Jag vill gosa!




Olle vågade sig med lite kaffe i kroppen till slut fram för att gosa lite han också.


Snart kom en till nyfiken krabat och slöt upp också...


(...och två till!).


Olle & Co.


Till slut tvingade Olle mig att börja gå igen, så jag fick säga hej då till mina mjuka bästisar.


Vi vandrade vidare förbi ett stort fält med vad som såg ut att vara kål och kålrot.


Vi hittade sedan bäcken igen och följde den till en rhododenrum-labyrint.








Myyyyyss-skog! Trollskt så in i kattsingen.


Fler vårtecken: vi hittade en liten nyckelpiga som sov i en knopp.


Ute ur skogen och på väg mot Howwood.




Nästan framme...


Vi tog cykelvägen in i byn först men ändrade oss och genade över kullen sedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar