lördag 12 november 2016

Swedish Fika Club - Birthday Edition

Förra söndagen utökades födelsedagsfirandet till ed närmsta vännerna och hederssvennarna. Jag spenderade hela dagen med att baka och fixa tills de skulle komma, så vi hade massor med fika. Dessutom tog alla gäster med sig något, så det slutade med lite av en överdos och bara små små bitar av allt så att man fick smaka. Trots sockerruset blev det en mysig dag/kväll, tack till polarna och maken för det!



Vi började morgonen med att anlägga en panna cotta med mintsmak.





Olle stod för nötsortering- och hackning.




Jag snöade in på småkakor; det blev mini-sandwichs...



...cookies med granatäpple & vit choklad...








...klassiska barnkalas-brysselkex...






...mördegskakor i alla möjliga former (och färger!)...






Det här små jävlarna var riktigt kniviga att få ihop!





Olle ville ha en speciell form.





Snigelkakor - precis som farmor gjorde när jag var liten!



Sista degklumparna fick bli marmorerade.


Jag var lite less på kakbak vid det här laget...



...så vi pausade för lunch (med gin & tonic!).





Kakorna blev bra i alla fall (men inte så gröna).









Olles fina nötter blev superbra att doppa våra våffel-sticks i.

Niall's favorit: brownieglasstårta.

Olle inväntade gästerna framför sista GIF-matchen
 (där vi fick spö och domarna + målvakterna fick
 smaka på snöbollar!).


Absolut sist ut var grapefrukt-kakorna, som paketerades och
 transporterades till Olles jobb (med alla rester).



Medan jag kakpaketerade byggde Olle små bord (och torn).



Tornen användes sedan till lite osöta kalas-snacks...





"Skagen"-snittar. Niall och Lowra, som smakade skagenröra i hufvudstaden var överlyckliga.



Efter Niall som kom först anlände en stolt Lowra,
med en helt egenbakad tårta!

Vi fick som sagt dela på lite snackstallrikar.



Nöjda "svennar" - med knöliga fikahatten på!



(Niall skämdes, han hade glömt sin hatt. Han fick sig en åthutning av Lowra...).


Mot mig var Lowra bara snäll, hon flätade mitt hår så att vi skulle matcha.



Vi hade fler gäster på G, men de jobbade och kunde inte komma förrän runt 8. Lowra, Niall, Olle & jag sysselsatte oss med att kolla på första Harry Potter-filmen, med lite hembeställd mat från DumplingMonkey i knät. Det blev ett maratonhäng helt enkelt, med filmkväll, 2x fika & middag allt i ett.



Leon hade bakat muffins OCH skrivit ut små flaggor som han klistrat på tandpetare. Vilket detalj-fokus!



Leon och Ula kom inte bara med fika, de kom med paket till både mig och Olle också! Vi fick bland annat ett spel (Exploding Kittens) som förlängde kvällen ytterligare då vi avslutade kalaset med en spelkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar