lördag 12 november 2016

Fölsedag på Opium

Det är exakt en vecka sedan jag fyllde 26, och vilken skillnad det har varit på den här lördagen och den. Idag har vi suttit hemma, levt på rester och haft besök av Steve (vår landlord) som talade om för oss att hyran ska höjas och att tvättmaskinen måste ersättas. Det är lugnt, vi behöver inga rena kläder förrän nästa vecka i alla fall... Förra lördagen började med kungafrukost serverad av maken: våfflor med svartvinbärssylt och grädde! Därefter blev det second hand-shopping då jag fick en finfin ny klarblå kappa OCH en jättefin kjol. Olle fick ett spel och pussel - han var nöjd!





Micklarna på baksidan fick våffelresterna. Earl the Squirrell fick havrepuffar.


På eftermiddagen var det dags att piffa, för vi skulle på middag! Olle tog mig till stan där vi intog en mumsig trerätters på Opium, en asiatisk restaurang med superbra priser, god mat, exceptionella drinkar & otroligt service-inriktad personal. Vi rullade mätta därifrån till bion sedan, där vi på översta våningen beskådade Guy Fawkes-fyrverkierna som smällde i Glasgow Green och lyste upp vår himmel, och så klart såg vi även en film: Marvel's nya Dr Strange med Benedict Cumberbatch. Den var jäkligt bra faktiskt, mycket bättre än förväntat!


Jag körde på en gul bat-cape på min klänning. Olle körde på bat-tee!


På med vinterjackan - det var kallt!


Vi dödade lite tid på stan innan maten - Olle hittade glajjor som fick honom att se ut som en bakisdrabbad Yoda, och även filtknipor & bläckfisk-fingrar. Danska butiker är knepiga...


Framme på Opium! Dags för grubb.




Gratis räkchips bara dök upp magiskt direkt efter att vi satt oss!


Soppa med shitake-svamp & rökt anka till förrätt för Olle, och jordnötiga wontons till mig (fast vi delade ju så klart!). 

Det bästa var nog ändå de alkoholfria drinkarna. Mums!


Köttiga varmrätter, med bitande kryddor.



Min efterrätt: panna cotta med honeycomb och en pina colada. Mmmm!


Olle åt chokladmousse med hasselnötspralin.


Färgglatt på väg till bion (och inne på bion).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar