lördag 12 november 2016

Mini-forskare på Hillhead Primary

Förra veckan (min sista lediga) var lugn och skön, förutom under onsdagen. Jag hade ju sedan ett tag tillbaka tagit på mig att komma till en lokal lågstadieskola och spendera en dag med att prata med grupper av elever om vetenskap, utbildning & karriärer, med speciellt fokus på mat och vetenskap. Som tur var hade jag en liten hjälpreda i form av min klasskompis Jen! Vi anlände till universitetet tidigt, startade med en varsin stor kopp te på Starbucks och vandrade sedan fram och tillbaka till/från lärarlabbet och skolan för att få med all utrustning som vi fått låna. Uppför universitetskullen, och så ner igen... Tur att vi är starka!

Mint- och citronlatte, det är bästa starten för rösten (som på slutet
 av dagen var helt väck).


Karriär-"båset".






Mikrobiologi- och matsektionen, med olika avdelningar: mjölksäkerhet, kroppens mikrobiom, matförgiftning & jäst.







Jag demonstrerade en liten mjölklabb för ivriga lyssnare...



Jen skötte jäst-stationen.




Jag snodde ihop en snabb deg för demonstrations-syften.


Ta-da! Tänk vad lite jäst kan göra...


Den gamla goa handtvätts-utmaningen funkar alltid bra med barn.


En forskare från universitetet föreläste om metabolism.


Att bero på metabolism; lunchen var riktigt nice (och gratis!). Waitrose (en mataffär), några bönder & restaurangägare var på övervåningen och hade workshops, så de bjöd på mat i pausen. Det behövdes, det är jobbigt att hänga med i kidsens tempo!


Äntligen klara! Klockan hade hunnit slå halv fem innan vi var på väg tillbaka till labbet med alla grejer.

Hela eventet var superkul, speciellt då Jen var med. Kidsen verkade nöjda och mer intresserade av vetenskap och hur det kan vara involverat med mat på olika sätt, och lärarna var överlyckliga. De behöll allt material jag satt ihop (bra att det kom till nytta, jag slavade ju ändå över en hel helg!) och de har mejlat mig flera gånger den senaste veckan och sagt att de använt det och kommer att göra i fortsättningen. Härligt! Vi ser fram emot mer samarbeten också, vi kanske ska pilla ihop en del nya labbar för de äldre barnen - nu kan ju jag låna grejer från jobbet också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar