onsdag 20 april 2016

Solsken och vindstilla

Vi har makalöst bra väder i Glasgow nu, inte alls lika ruggigt som förra veckan. Dock är det ännu inte lika varmt som det brukar vara, och blommorna och träden verkar ta lite extra tid på sig att slå ut i år, men hoppas att de är på G! Jag kan ju ändå inte njuta av att vara ute så mycket just nu, så det är lika bra att vi skjuter på det... Jag börjar i och för sig numera dagarna ute tidigt på springtur med Olle, men då har det inte riktigt hunnit bli soligt och jäsigt! Jag fick rast i går morse, då gick vi tidigt till skolan istället och där spenderade jag resten av dagen. Plugg, yoga, plugg, och efter det var jag på ett informationsevent medan jag väntade på Olle. Det handlade om ett post-grad program man kan gå för att utbilda sig till lärare. Ett år plugg, och ett år betald lärartjänst innan man blir legitimerad (världen över tydligen). Låter inte alltför oävet. Tydligen är jag poppis på marknaden och som ansökande också, de verkar ha brist på (enligt professorerna jag pratade med) "högkvalificerade" vetenskapare. Skönt att veta att man kan komma vidare någonstans om man vill! 

Bara jag och min trogna marmorklump till dator på skolan, morgon till kväll...
Bästa sällskapet, med alltför mycket information som ska memoreras.

Vårmat! Snabbt att göra iordning, lite disk. Allt man vill ha i en middag när man är
upptagen med att plugga.





Mera goda nyheter fick jag i morse medan jag distraherad satt och kollade skolmejlen medan jag hade min vanliga mysiga tjejsnacksfrulle med Faith (som gör oss båda senstartade om morgnarna). Jag hade nämligen begärt (vi får de inte bara utdelade så här nära våra tentor, vi måste begära våra resultat om vi vill veta) mitt betyg för projektet för att jag ville veta om jag klarat mig innan jag gick in för att skriva nästa vecka. Vanligtvis brukar jag vara nervös och sitta och fundera på om jag ska öppna mejlet och titta eller inte, men nu när jag var distraherad gick det av bara farten! B2 eller B3 (jag minns inte riktigt) blev det! Hurra, jag har klarat mig! Bara tentabetygen (och resten av årets betyg som vi ännu inte fått tillbaka) kvar att vänta in. I alla fall nästan 50% A/B så här långt, det känns bra! Det bara gå nedför... 

Frukost med Faith! En redig sådan behövs efter arla löpning.


Ibland blir det äpple till efterrätt på kvällarna, ibland banan- och jordnötspuffade klumpar. För det mesta nuförtiden blir det dock risgrynsgröt. Olle kokade storsats i helgen och efter det har vi ätit lite varje kväll. Faith kommer hem och slår på te, och så äter vi alla (enligt Faith) "rice pudding". Julgröt säger jag!

Det känns lite tråkigt att precis som vi börjat blir riktigt nära med Faith så ska hon flytta ut! I slutet av April går flyttlasset, fast i och för sig inte så långt bort. Hon ska flytta in med sin systers familj en liten sväng utanför Edinburgh, och det ryktas att hon kommer tillbaka på besök! Dessutom planerar ju hon och jag lite roadtrips så här för att belöna oss själva efter PhD-inlämning och tentor i Maj innan hon far till Oman för att hälsa på sin andra syster. Det ser vi fram emot! Tänk att snart vara klar med sin PhD, det måste kännas coolt! Jag är så stolt, precis som jag är stolt över alla våra andra gamla sambos: Chloe går snart ut med en MSc som jag, Kristian doktorerar i Tyskland, Paul jobbar åt NASA i USA samtidigt som han gör en PhD, Nancy har rest runt nästan hela jorden, och min fina Bina är snart veterinärsköterska. Antingen så är vi riktigt duktiga på att välja sambos, eller så har vi riktigt bra inflytande... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar