söndag 8 december 2013

Lördag i Edinburgh

Igår var vi på utflykt i Edinburgh för att kolla julläget i huvudstaden. Deras julmarknad är mycket större än vår, men vi var ändå glada när vi kom hem till Glasgow igen. Det är så sjukt mycket folk i Edinburgh! Man trängs överallt och måste VÄNTA på att få ett bord på en restaurang. Händer otroligt sällan i Glasgow... Vi hade en trevlig dag, men då den huvudsakliga dragkraften att fara till Edinburgh nu bor i Linköping blir det nog inte många fler besök.


Julmarknad och folk.

Mer folk.

Julhjul och folk.

Polarexpressen.


Vi funderade på att käka på marknaden, men det var så mycket folk överallt.
Vi insåg när vi kom fram till en restaurang att det var så mycket folk där med...

Till slut fick vi äta i alla fall, Olle åt 3-rätters julmeny
med pulled pork ciabatta till förrätt, pulled pork burger
till varmrätt och pecannötpaj medan jag mumsade på
mina wings.


På promenad mot Grassmarket efter maten.

Tydligen mycket intressant!

Vi var upp till slottet en sväng.


Vi avslutade trippen med ett besök på Camera Obscura. De har ett bra torn
med fin utsikt där, men tyvärr är min kamera inget vidare när det skymmer.

Olle spanade.









Camera Obscura är som ett "vetenskapligt" lustigt hus eller museum. Olle stortrivdes och testade varenda grej! Vi gick igenom en ljustunnel:



Olle blev superyr när han upptäckte den här vortextunneln. Jag
motstod den, men villade istället bort mig i spegellabyrinten...



Olle skakade hand med sig själv:



Jag lekte alldeles för länge med de här plasmabollarna:


Efter Camera Obscura bestämde vi oss för att fara hem till Glasgow igen, trots att folkvimlet blivit mycket tunnare.

På väg till bussen fick vi återigen fin utsikt.


Den här fruktansvärda karusellen såg man på mils håll,
men entrén hade gömts undan lite. Olle ville åka, men jag
kände hur en hjärtattack var nära bara av att kolla på
de stackarna som åkte, så vi avstod.




Nästan framme vid busstationen - tack för en trevlig
dag Edinburgh!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar