måndag 27 maj 2013

Ah, ledighet!

Idag är Olle ledig då det är röd dag (Spring Bank Holiday) i Skottland idag. Så klart har det fina vädret nu upphört och vi har regn som vanligt. Alex och Joel hade verkligen tur med vädret! Grabbarna åkte hem igår och Olle och jag gjorde inte mycket efter det, förutom att vi försökte städa lite. 

I fredags var jag alldeles ensam hemma och vädret var fantastiskt så jag mötte upp Chloe i botaniska trädgården där vi käkade glass innan vi gick hem till mig en sväng. Efter det fick jag inte mycket gjort så jag stannade hemma och städade och gjorde matsäck när Olle, Joel och Alex gick till puben på kvällen. 


Botaniska trädgården är fantastisk
nu!


Öl = glädje!

Killarna gillade verkligen att gå på puben, speciellt i West End.

Min sallad (som fick högt betyg) följde sedan på lördag morgon med på vår tripp till högländerna med ISoc. Vår huvuddestination var kuststaden Oban och Isle of Seil men vi stannade på många ställen på vägen och vår busschaffis var helt fantastisk! Han visade massor av grejer när vi åkte och hade en hel del rolig skotsk historia att bjuda på. 


Vår chaffis! Han berättade en massa om klanfejder och skotsk historia när vi
åkte förbi platser. Kanske var den lite färgad av det faktum att han är en
Campbell (vs McDonald!). 

Bland annat visade han oss det här slottet som tillhör klanen Campbell.


Här kommer bilderna från dagen (håll i er nu, det här blir låååååååångt!). 

Inveruglas


Det var så otroligt vackert här, bilderna är hyfsade, men det var fortfarande
tusen gånger bättre i verkligheten, med solen som värmde... Helt fantastiskt! 


Jag doppade tårna och det var faktiskt inte alltför kallt!

Klätterapan Joel.



Utsikten över Loch Lomond och Ben Lomond var så otroligt vacker!
(Ben = berg, Glen = dal, Monroe = berg över 3000 feet).









Olle!
















Det låg en kraftstation där också minsann!




St Conan's Kirk vid Loch Awe



Fick de här vackra bilderna från amerikanen Alex som vi känner sedan
trippen till Isle of Skye. Hans systemkamera var lite bättre än min mobil...


Prästen Olle.




Kyrkan byggdes av Sir Walter som inte ville att hans stackars mamma skulle
behöva fara hela vägen till Dalmally för att prata med Gud.






Lite vanhelgning av det keltiska
korset...



Joel och Olle hängde i buskarna.


Oban - "The Little Bay"


Vi började med lunch - fish n chips så klart!

Utsikten från McCaig's Tower.


McCaig's Tower.



Olle och jag placerade oss i solen i ett av fönstren och
provade tryfflar från chokladfabriken. Det här var vanilj
tror jag.

Toffee Crunch.
Banoffe! Nedan: IrnBru & Cocos.


Grabbarna glassade i solen.




Spännis-Joel ramlade till sist ner.

Någon hade en väldans färgglad trädgård som inte såg ut att behöva speciellt
mycket gräsklippning...

Whisky-destilleriet.

Bussgodis från chokladfabriken: dessa
hemgjorda marshmallows luktade skit men
var jättegoda! Smakade verkligen blåbär!

Atlantic Bridge & Isle of Seil

På den här lillen korsade vi Atlanten.






Bron var täckt av dessa lila blommor.



Den här kullen var Olle, Joel och Alex uppe och sprang på i Easdale.




Jag stannade i hamnen, strosade på stranden och klättrade på klippor. 













Det fanns helt sjukt bra macka-stenar!


Utsikten från "kullen". I bakgrunden ser man Isle of Mull och Iona's
sacred Isle.






Bussbus med boysen.

Alex somnade en sväng...

Det var tänkt att vår sista anhalt för dagen skulle vara en pub som sände CL-finalen, men vi var sena tillbaka, så vi hade redan missat det mesta. Därför blev det burgare på Ketchup en gång till - våra fina husgäster bjöd!

Jag drack en banoffe milkshake och åt
burgaren Black n Blue precis som Joel och Alex.

Olle körde på en Sloppy Joe med BBQ pulled pork. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar