onsdag 8 april 2015

Påsk 2015

Åh vad jag önskar att jag hade påsklov som alla mina sambos! Bex, Lynette och Robyn är hemma hos föräldrarna och blir bortskämda, Jessie är på äventyr i London och Meike är ute på en massa skoj här i Skottland med sin syster som är på besök. Själv sitter jag här på jobbet och tittar längtande ut på solen i fönstret, snart är det lunch och då får man knata hem i finvädret och äta lite lunch.

Jag kom tillbaka i måndags kväll till Dundee och jag visste inte om det var några sambos hemma, så jag var lite (mycket) skraj ett tag då jag trodde att jag var helt ensam i vårt stora mörka hus. Så småningom insåg jag att jag hade sällskap dock, så nu är det ingen fara!

Jag har haft en ypperlig långhelg med påskfirande hemma i Glasgow, vi startade tidigt i torsdags kväll då jag kom hem från Dundee. Olle mötte mig på stationen efter jobbet och vi spenderade kvällen i köket medan Nancy packade för sin Isle of Skye-resa. Vi jobbade hårt i köket båda två, men ändå fick vi inte mat förrän vid halv nio (kanske för att vi var tvungna att handla först). Det var värt väntan dock, Olles hemgjorda pappardelle gick superbra ihop med min hemgjorda timjanpesto. Mums mums mums!


Snyggaste påskägget på affären!


Olles chef skickade hem en massa påskgodis till mig!







Olle gav sin chef en påskask efter att hon gett honom (mig!) en massa godis.


Det väntade påskkort från svärisarna hemma med...

...och ett nummer av favorittidningen.



Timjanpesto på G.



Sparris till förrätt.

Pastadeg!

Pappardelle.











Jag njöt sedan till fullo av min lediga fredagsförmiddag efter att Olle åkt till jobbet och Nancy till öarna, det blev en väldans massa bakande innan jag stressat for ner till stan för att plocka upp Bex och Lynette som kom på påskbesök från Dundee. Det var lite risigt väder så vi hoppade mellan affärer i centrum fram till lunchtid då vi mötte upp Olle för att käka välbehövd mat.


Påskfrulle för en.



Brödbak.





Fransk hallonkaka.

Påskmuffins på G.





Grekisk yoghurt, vit choklad och saffrantryffelfrosting.





























Varmkorv i stan med Olle, Bex & Lynette.



Bex ville ha buckfast-glass till efterrätt, men blev lite besviken...

Efter lunch for jag hem till lägenheten med tjejerna efter ett snabbt stopp i West Ends centrum på vägen och vi blev kvar i soffan tills Olle slutade och ville att vi skulle möta honom på affären innan vi skulle laga middag. Brudarna var rätt nöjda med det dock, de satt bara och förundrades över vår fina lägenhet (ni skulle sett deras brittiska små ansikten lysa upp, och hört alla fina kommentarer, jag blev nästan lite för uppblåst och smickrad där ett tag!).


Påskfint hemma.










Vad blev det sedan till mat då? Jo, vi hade pastadeg över från gårdagens middag, så Olle och jag svängde ihop cannellonigratänger för att impa ännu mer på gästerna! Jag bjöd även på efterrätt i form av fransk hallonkaka som bakats på morgonkvisten, så vi blev riktigt mätta, vilket gjorde att vi inte kom igång med att göra oss iordning för utgång förrän ganska sent, efter en lång omgång kortspel med Cards against Humanity.


Bex hjälpte till med pastan.


Mini mini fördrink.

Ta-da!


Dessert!

Cards against Humanity.



Vi lyckades dock ta oss ut till slut, och vi (jag, Bex & Lynette) var ändå ute i några timmar medan Olle snusade och sov hemma. Först blev det dans på Kokomo och när fötterna blev trötta och Bex hade fått nog av all trängsel på dansgolvet blev det barhoppande på Sauchiehall Street som avslutning på kvällen.


Galastassen på!



Till följd av detta blev det en lite seg lördag, även om vi kom upp ganska tidigt (Olle och jag först, och sedan Bex som kom in och mös med oss i sovrummet en sväng innan hon tappade tålamodet och gick in med Olle i vardagsrummet och väckte stackars Lynette). Vi åstadkom våfflor till frukost men därefter blev det riktigt segt fram till att brudarna skulle åka hem. Lynette var lika seg som mig, men stackars Bex verkade lite rastlös… Olle och jag åstadkom lite mat i alla fall, men annars hände inte mycket.

Bex & Lynettes första våfflor.

Olles kända köttgryta på G.






Olles och min söndag blev desto mer aktiv, vi inledde dagen med att se nya Fast & Furious 7 på bio (jag vet att det typ är samma story hela tiden, men de är lite småunderhållande och de är mina guilty pleasure-filmer. Jag skäms lite, men jag gillar dem…). När vi kom ut från bion strålade solen som aldrig tidigare i år så vi skyndade oss hem för att njuta på baksidan. Vi tog ut utemöblerna och satt ute medan lite bröd och annat som jag förberett var i ugnen, och så skypade vi med min familj mitt i maten efter deras påskäggsjakt också, men till slut blev vi dumpade när det vankades efterrätt.


Sommardrink.


Morotsbröd.



Rödbetsbröd.

Filbröd.




Kalkoncurry på G till Nancy's hemkomst...





...serverad med sorbet- och gindrink.



Kvällen vigdes nästan helt och hållet till bakande och lagande i köket, Nancy kom hem i chock vid niotiden och tyckte att vi skulle ge oss, men vi var ändå uppe till typ midnatt och väntade på att mina maränger skulle gräddas klart.









Måndag var den sista lediga dagen, och den spenderade vi med Nancy som vi saknat när hon varit borta. Vi gick upp vid nio och vallfärdade till IKEA nästan direkt för ”frukost” (Nancy ville stryka det från sin bucket list) och vi kom hem ungefär vid lunchtid, alldeles för mätta… Det stoppade oss dock inte, en knapp timme senare efter att vi tagit ut utemöblerna för att njuta i solen och planera vår Sverige-resa lite så blev det fika, Nancy köpte bullar på IKEA och bjöd generöst paret Elgson medan vi erbjöd sommardrinkar!

Härligt i solen!

Hemgjord glass som jag gjorde dagen innan blev dessert innan jag åkte
till Dundee i måndags.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar