tisdag 17 februari 2015

Alla Hjärtans-inlägg på pannkaks- och fettisdagen

Nu är jag tillbaka i soliga Dundee igen efter en hjärtligt trevlig Alla Hjärtans-helg hemma i Glasgow. Det tog emot lite att åka som vanligt, man blir så snabbt van vid att vara tillbaka i Glasgow, speciellt när man får långhelg. Jag åkte hem i torsdags förra veckan eftersom vi hade en ledig dag på jobbet, så jag stod och trampade utanför Olles jobb strax innan 5 och ville ha hjälp hem med all min tunga packning.

Vi spenderade kvällen med att gå och handla och laga mumsig kycklinggryta/wok till middag, samt kolla på alla serier som Olle missat eftersom vi inte setts på ett tag. Vi var helt ensamma hemma, Paul hade åkt iväg till USA igen tidigare i veckan, så vi behövde inte dela utrymmet i köket alls, härligt!

Det utnyttjade vi till fullo både i fredags kväll då vi lagade pizza till sent på kvällen, och igår när vi hade hushållsdag hemma och vi bakade en massa grejer och även lagade lite mat i form av hemgjord vegetarisk lasagne. Skönt att vara hemma i ett riktigt kök med en karl som kan laga god mat!

Vi toppade våra pizzor med het ost.


Olles vegetariska version, med svamp, fyllda paprikor och körsbärstomater.

BBQ chicken.

Restpizza till frukost, vilken lyx!

Prepp av söndagsmat i form av lasagne.



Olle ville leka mer med Connie och jäsande degar, så som vår egen version av semlor gjorde vi kanelmunkar.

Munkar, munkar, munkar med hål i...

Vi tog till vara på varenda liten degbit!




Vi kunde inte få nog av staplingsbara bröd, så vi bakade kanelbagels också. Kanske något att avnjuta med
vaniljhonung från Budapest. Ja tack!

Plikttroget bakade jag också småkakor till Olles kollegor (och mina roomies och kollegor). Britterna
diggar "små"-kakor...

Olle hjälpte till med dekorationen (se nedan).

One of a kind!

Jag höll på att garva ihjäl mig när vi dekorerade, Olle ville att jag skulle gissa
vad hans små konstverk var.

Sist men inte minst lagade jag någon typ av dessert i form av chokladkolakräm. Väldigt handy att
ha i kylen på jobbet (synd att de snart är slut!).


I lördags blev det inget matlagande för oss dock, vi firade nämligen Valentines med att gå ut och käka på en väldigt omtyckt lokal mexikansk restaurang vid namn Bibis. Vi har velat gå ganska länge, och vi blev definitivt inte besvikna! Det var tur att vi hade bokat bord, för det var fullsatt när vi kom, trots att det var ganska tidigt. Vi fick ett trevligt litet fönsterbord med soffa, och så fort vi satt oss ned fick vi även en korg med hemgjorda tortillachips, salsa och små shots med passionsmargarita. Vi hade kollat på menyn innan (och dreglat och längtat…) så vi var redo ganska snabbt. Jag vann förrättsvalet med mina getostquesadillas och chillisylt (mot Olles fyllda jalapenos) medan Olle helt klart vann varmrätten med sin mumsiga chorizogryta (mina fajitas var goda, speciellt det hem- och nybakta tortillabrödet, men inte alls lika bra som Olles mat). Det var en herrans massa mat, och vi var lite halvmätta redan efter förrätten, men självklart åt vi dessert också, och där vann vi båda två. Jag tvingade mig igenom min tredje tortillarätt (choklad- och kokosfyllda quesadillas med vaniljglass) medan Olle fick gyllene friterade kanelnachos med vaniljglass. Gud så gott det var! Till allt detta delade vi också på en tillbringare med margaritas, så ni kan ju förstå att vi blev mätta... Vi klagade hela vägen hem medan vi hyllade restaurangen, och resten av kvällen var inte speciellt produktiv som ni kanske kan ana. 

Vi försökte ta fina seriösa Alla Hjärtans-bilder
innan middagen, men Olle bara fick mig att
skratta hela tiden!

Men vad gör väl det om 100 år?
Jag hittade den här fina målningen på vägen till restaurangen.

Chirre och passionshots medan vi kollade in menyn...


Nästan lika god som Mamis hemma!

Rejäla förrätter.


Ännu rejälare varmrätter, med fri påfyllning av tortillas och dip (inte för att det behövdes...).



Mer tortillas! Chokladiga till efterrätt den här gången.

Olles varma kanelchips med smältande glass var riktigt mumsiga. 

Vi rekommenderar definitivt Bibi's, de var hur trevliga som helst och serverade
en massa god mat till bra pris. Dessutom fick vi en påse chillichoklad med oss
hem med notan!

Väl hemma åkte finkläderna av och mysbyxorna på och det blev degande
framför Mello.

Olle tyckte det var sådär...

Jag var glad och nöjd dock, för jag fick en fin Harry Potter-tröja att mysa i!

Klart man spelar quidditch för Hogwarts!

Jag lyckades muntra upp Olle efter ett tag också... Eller så log han kanske bara för att kameran åkte fram?

Filippa Bark!
Mer paket! Den här gången i form av en parfym som luktar pepparkakslatte.
Jag vet inte vem som gillar den mest, Olle eller jag... 

Så här lite traditionsenligt fick jag en nalle och lite blommor också, men sedan var det slut.
Igår fick vi som sagt mera grejer gjorda, och jag fick även del grejer ur vägen som jag tänkt göra i fredags. Jag hade planerat en fullspäckad 'ledig' dag åt mig själv i fredags, men de flesta grejerna på listan fick stå kvar över helgen. Jag lyckades i alla fall ta mig till gymmet på morgonen, och sedan ner på stan för att grina mig igenom den jättefina filmen "The Theory of Everything" (om Stephen Hawking) innan jag mötte Olle för en snabb promenad hemåt för tidigare nämnt pizzabak i skymningen.

Helgen och gårdagen avslutades igår med att vi tittade på film (Penguins of Madagascar) och mumsade på hemgjord pulverglass från Ungern innan vi gick och la oss i väldigt god tid, med alla väskor färdigpackade och alla kakpåsar och lådor fyllda till bredden för Olles personalmöte på jobbet idag och för min lilla tågtur i morse. Vi kommer att bli så poppis på våra jobb när klockan slår tre och det är fikadags!

Glasstillverkning på G.

Superlätt med bakmaskin och halvfabrikat, knepigt att läsa ungerska dock... Tur att det inte var ett
speciellt svårt recept, och att vi är så bra på att gissa!


Vi stoppade glassen i en tigerkaka innan vi stoppade in den i frysen.

Kakan toppades sedan innan servering med smält mörk choklad. Mmmmm...

Så här såg det ut när vi skulle till att servera vår hemgjorda glassbomb.
Den var lite svårt att skära när den var kall, men det funkade förvånansvärt bra att äta som melon...

Jag vet inte hur helgbakandet mottogs på Olles jobb, men mina polare var i alla fall
mäkta nöjda!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar