måndag 18 augusti 2014

Samboliv

Då var helgen över och man var tillbaka på jobbet igen! Jag kom tillbaka till Dundee redan igår, jag passade på att åka lite tidigare och fick skjuts hem från stationen av min nya sambo, Becky. Hon körde mig till stationen efter att jag stressat visat henne runt i lägenheten när hon kom på fredag också, hon är verkligen snäll!

Det var meningen att hon skulle anlända tidigare i fredags så att jag kunde ge henne nyckeln och en liten visning (vår mäklare är på semester), men eftersom det är Edinburgh Fringe var det mycket trafik och hon blev fast i Edinburgh väldigt länge. Kanske inte alltför farligt med tanke på att mitt jobb är rätt flexibelt och jag kan gå hem på 5 minuter, men jag var inbokad med Nicola i parasitsviten mellan 2 och 4 och det var fullbokat alla övriga tider, så var verkligen taskig tajming. I vanliga fall tar det ju mig numera inte speciellt länge att jobba där inne, men i fredags satte vi upp en ny reaktion som skulle stå över helgen, och det var ganska mycket att göra och jag hade aldrig gjort det förut (Nicola var dock impad över hur snabb jag var, hon trodde vi skulle gå över vår bokade tid) så jag kom inte ut förrän vid halv fyra, och då hade Becky redan varit här i en timme, så jag sprang hem för att släppa in henne så klart.

Vi hann prata lite innan mitt tåg gick hem, Becky är i min ålder och har en Mastersexamen som lärare och nu ska hon läsa en kurs här i ett år. Hennes syster har pluggat biologi i Umeå också, så hon är inte helt ovan svenskar! Jag kände mig lite taskig när jag lämnade henne ensam i huset sådär på direkten, men jag hade en klipptid i Glasgow i lördags morse, så det blev som det blev. Hon hade klarat sig prima dock, även om hon erkände att hon, likt mig själv de senaste veckorna, haft en del lampor på och dubbelkollat alla dörrar! Hon hade piffat sitt rum och ordentligt och visade mig stolt runt igår kväll, det var väldigt färgglatt och trevligt, och hennes föräldrar hade dumpat en massa grejer till köket och annat i helgen när de var på väg till sin stuga strax utanför Dundee, så nu börjar det verkligen kännas hemtrevligt.

Köket är ännu mysigare nu, men jag har bara bilder från förra veckan.

Jag var inne tidigt på jobbet i morse och analyserade och noterade ner lite data som jag inte hann med i fredags, och efter det var vi inne i sviten en sväng och tillsatte färg till mina plattor så att vi kan se olika resultat senare idag, jag är mycket spänd! Dessutom är jag tydligen fullärd nu, så jag ska få mitt kort aktiverat så att jag får tillträde till alla för nuvarande förbjudna ställen!

I torsdag fick jag mig ett litet smakprov på att sköta mig själv, Nicola var ju i Glasgow och panikskaffade nytt pass eftersom hennes försvunnit i posten och hon ska åka ut och resa nästa vecka, så jag jobbade helt själv i sviten, dock med Seb bredvid eftersom jag annars inte kommer in, och det gick super, trots att Seb som vanligt satt och retades.

Helgen i Glasgow var trots vädret riktigt mysig, Olle och jag hade båda tider att passa i lördags morse, Olle skulle till tandis och jag skulle klippa till mig, och efter det tog vi oss ner på stan en sväng och traskade runt i regnet tills jag fick nog och blev grinig. Olle räddade situationen med att bjuda på välbehövlig mat på Hard Rock Café. Det var som väntat, men mycket större. Jag har aldrig varit på något Hard Rock Café förut, jag tyckte det var coolt att se alla videor medan man åt och det bjöds på bra musik så klart! Utsvultna som vi var blev det inga bilder på vingarna vi åt till förrätt (men de var magiska!), utan bara på våra burgare som vi inte lyckades äta upp.

Jag klippte bara lite lite, mest för att frissan såg stressad
ut och färgade håret på en annan tjej samtidigt, det kändes
inte som rätt läge att be om något avancerat...

Olle förevigade nya frillan inne i stan innan regnet kom
och förstörde allt i sin väg.


Hard Rock Café.



Jag käkade originalburgare och Olle intog den Lokala
Legenburgaren, med haggis och IrnBru-majo, mycket gott!

Vi avslutade stadsvistelsen med ett biobesök, vi såg den efterlängtade uppföljaren till den brittiska serien och filmen Inbetweeners, och den var som väntat lite sjuk, men fantastiskt rolig!


Vi hittade Dr Who's ärkefiende på bion, det
första avsnitten från senaste säsongen sänds
på bio här i Storbritannien, den här serien är
verkligen enorm här. Alla som inte sett den
borde göra't!


Kvällen blev lugn hemma, vi kollade på lite mera film (Here Comes the Boom, rekommenderas) och i söndags rumsterade vi om med långkok och bakning i köket innan jag for till Dundee och Olle glatt bevittnade Giffarnas jordskredsseger mot Öster. Jag fick måluppdatering via sms på tåget, och det hela slutade med 5-1. Stackars Öster...

Vi skördade vår första och förmodligen enda smulgubbe från vår välvattnade
planta i helgen, den har inte regnat sönder än, men några fler bär blir det nog
inte!

Vi gjorde pannkakor på jordnötssmör och banan till
frukost i söndags.




Jag bakade lite (och glömde att ta med det till Becky och kollegorna igår,
så Olles kollegor får mumsa stenhårt i veckan). 



Olle spetsdekorerade blåbärskakan med min klänning som sil...

...och storkokade kycklinggryta. 


Slutresultatet var helt fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar