onsdag 6 augusti 2014

Bakloggen

Nu har jag inte bloggat på en vecka igen, men som tur är har inte jättemycket hänt, så det gör inte så mycket!

Jag avslutade min utbildning i parasitsviten i onsdags och började således att odla mina egna parasiter i torsdags. Jag gav dem mitt klonade DNA som jag jobbat så hårt med, och eftersom de efter att ha elchockats måste återhämta sig över helgen så kunde jag fara hem till Glasgow i torsdags kväll, efter att ha flyttat in i den nya lägenheten och flyttstädat under lunchen i torsdags.

Jag hade inte jättehöga förhoppningar om att mina parasiter skulle leva och frodas när jag kom tillbaka i måndags, eftersom jag inte lyckades få till så mycket DNA för dem att ta upp förra veckan. Men, igår när vi kollade dem under mikroskopet hittade vi faktiskt en hel del brunnar med levande parasiter som simmade omkring i vårt fina röda medium. Jag var överlycklig så klart, och spenderade möjligtvis lite för mycket tid vid mikroskopet spanandes på mina miljontals små barn! Det blev lite sent, men mest för att vi inte fick komma in i sviten förrän klockan halv fem eftersom de hade storrengöring där igår (det vill säga hela rummet och allt i det sprayas med bland annat formaldehyd och andra giftiga härligheter).

Annars här i Dundee har jag mest fixat med nya huset, jag är ju solo tills nästa fredag, men förutom att det har varit svårt att sova har allt gått bra, det är ganska skönt att få flytta in ifred. Det var ganska bra städat innan jag flyttade in, men jag är så paranoid och petig, så jag vill städa om allt jag kan. Köket är klart nu, allt är torkat och diskat och det känns rent och bra, vardagsrummet är också finfint (efter lite ommöbling och pyntning). Mitt rum är lite stökigt, men snart blir det fint! När jag kommer hit från Glasgow igen på måndag ska jag ta med mig sista lasten grejer och fixa klart så att jag kan ta lite bilder, och idag tänkte jag ta mig an badrummen. En eftermiddag inne känns ganska passande idag då vi har och väntar konstant hällregn...

Så, i Dundee gäller mest jobb och städning, vilket kan vara kul, men som kanske inte är så roligt att läsa om. I Glasgow i helgen var det desto mysigare och roligare. Olle jobbade i fredags, så jag tog mig tid att städa och fixa lite hemma innan jag for ner på stan och mötte upp honom. Det var ganska soligt och fint väder, så vi gick av tunnelbanan halvvägs hem och intog kvällsmat på ett relativt nytt inneställe, cykelcaféet Siempre. De har en uteservering på baksidan som har otrolig kvällssol, så det var riktigt härligt.

Häftigt graffiti-konst på Siempres uteservering.



Olle käkade en Philly Cheese Steak Sandwich, och
den var godare än Olle ser ut att tycka här!

Det var inte bara vi som åt gott...



I lördags började vi dagen med action då vi gick och såg en tidig föreställning av nya Marvel-filmen Guardians of the Galaxy. Vi hade riktigt höga förhoppningar, och vi blev definitivt INTE besvikna! Helt klart den bästa Marvel-filmen jag sett, kanske till och med den bästa actionfilmen! Rollerna var perfekt castade, de funkade bra med varandra, storyn höll och de komiska inslagen var fantastiska. Den rullen kommer jag att se om mååååånga gånger!

Vi var lite hungriga efter all spänning, så efter lite traskande på stan bestämde vi oss för att korv med bröd var det enda rätta, så vi tog en buss till IKEA!

Vår "middag" kom också från IKEA, vi fyllde krustader med laxröra och...



...hemgjord blåbärsmousse!

Allt detta intogs avslappnat tillsammans med lite citronöl och vitt vin framför
en trevlig film (men kanske inte så bra, för jag kommer inte alls ihåg vad vi såg!).

Eftersom fredagen och lördagen vigdes åt nöje och film både hemma och på bio så blev det mer jobb i söndags. Jag gjorde en ansträngning och bakade både bröd och chokladfondant medan Olle pluggade hårt, men vi hann ändå med att se GIF-matchen och en film innan det var läggdags. Jag var inte alls sugen på att åka tillbaka till Dundee i måndags morse, men det hjälpte att Olle var ledig och kunde följa med till stationen, och att jag kunde åka senare än vanligt (inget att göra på jobbet förrän vid 12) på ett jättebilligt tåg (en tredjedel av vanliga priset!).


"We're gonna need a bigger bowl...".

Kaffepaus! Olle var så klart speedad resten av dagen, och
som vanligt hade det ingen större effekt på mig.



Jag saknar en ordentlig plåt, så det blev gallergrillning.



Det smakade precis lika gott som det ser ut!






Efter brödbaket rörde Olle och jag tillsammans ihop
världens mumsigaste smet till våra fondanter.

Jag fick min Dundee-biljett rosettstämplad av
konduktören i måndags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar