tisdag 26 augusti 2014

Fulländad helg

I fredags kom Olle och hälsade på, och han tog som vanligt solen med sig till Dundee. Varje gång han varit här har solen tittat fram, och så även den här gången, även om det blir lite småkyligt i de nuvarande oväntade hösttemperaturerna. Vi spenderade fredag kväll med att laga mat hemma i lägenheten efter att jag hämtat upp Olle på busstationen, och efter ett tag kom även Becky hem.


Vi tillagade ofriterade zucchini-strips i ugnen i fredags...

...och Olle upptäckte sin nya favoritdryck, alla kategorier.

Ta-da!

Vi lagade till lite palsternacka också, hela middagen bestod egentligen av saker jag hade
i kylen som måste göras av med!

Zucchinistrips med pestodipp och spenatsallad.



Alkoholhaltig dryck nr 2, inte lika god, men nästan.

Inte helt fel en fredag kväll!

I lördags blev det mer livat, vi gick upp hyfsat tidigt och tog en buss i solen till Dundee-”förorten” Broughty Ferry där vi tog en strandpromenad, tittade på ett gammalt slott och intog världens godaste panini, fylld med haggis, bacon och äppelmos!


På väg till bussen fick vi syn på dessa galningar som klättrade på
en av universitetsbyggnaderna.

Solen sken dugligt över havet/floden Tay i Broughty Ferry.

Vi utforskade slottet...


Fräsig utsikt från slottsgården.




...men huvudattraktionen var så klart den omtalade sandstranden!













Det spelades lite volleyboll när vi kom dit, men vi deltog inte.



Olle var rätt nöjd!


Så här glad var han till och med!






Ah, vilken dag!




Efter att vi upplevt stranden lämnade vi den motvilligt
bakom oss för att ta en sväng i den pittoreska stadskärnan.

Vi hittade bland annat en mycket intressant klädes- och
smyckesbutik, men knallrosa pälsvästar och alla möjliga
utstickande grejer.



När vi blev trötta på fönstershopping slog vi oss ned i
ett bås på Gracies, intet anande att vi inom en snar
framtid skulle uppleva den heliga panini-graalen...

Min halloumimacka var god, MEN...

...Olles haggispanini var fantastisk!

Mysigt café, inte bara mumsig mat!

 På eftermiddagen hann vi även med en sväng på stan och en öl på Duke's uteservering (i ösregnet) innan vi trötta i fötterna landade hemma i lägenheten. Vi planerade att ha en liten utekväll, men efter att vi lagat mat var vi ganska trötta, och när Becky kom hem fastnade vi alla tre i köket i en lång och trevlig konversation, tills Becky fick syn på den största spindeln jag någonsin sett på köksväggen och vi spenderade en skrämmande timme med att försöka ha ihjäl den, och dess fränder skulle det visa sig. Jag är normalt sett inte rädd för insekter eller spindlar, utan mest saker som krälar eller slingrar sig, men den här spindeln var ENORM, och hade dessutom stora gaddar. Nu är vi alla så klart plågade av tanken på att den charmiga individen har vänner som kommer att dyka upp och hugga oss när vi sover... Spindelfan var i alla fall väldigt snabb, därav tog det oss lång tid att först få ned den i en låda och sedan fånga den i ett glas där vi metodiskt sprayade in klorin och andra kemikalier för att söva/döda besten. I vår jakt hittade vi även två andra alldeles för stora spindlar, som Becky modigt försökte dränka, men de sluga monstren gick på vattnet och det hela blev mycket svårare än vi väntade oss. Till slut var vi i alla fall fria, och vi gick och la oss lite småskraja, men mer tajta som sambos än innan!


Vi solade en stund på en parkbänk på torget framför Caird Hall.


Vi tog oss en varsin öl på Duke's, alla sorters tappöls hem i Dundee. Jag drack en
pint hallonöl som var jättegod, så jag fick rätt mycket hjälp av Olle.


Väl hemma stektes det sötpotatisbiffar som blev hur goda som helst!

Biffarna avnjöts med taskigt gjorda ugnsbakade mozzarella-sticks, som var
väldigt goda, men såg lite sisådär ut.




 På tal om sambos, igår anlände Beckys och min nya sambo! Vi är nu tre stycken i huset, och Clarissa bor på övervåningen med mig. Clarissa kommer från Tyskland, ganska nära Stuttgart där Becky har bott i ett halvår, så även om jag kan tyska kunde jag inte hänga med lika bra, så vi pratar mest engelska. Hon anlände vid fem och efter att vår mäklare Ilse åkt hem satt vi och pratade i vardagsrummet till halv nio, vi hade jättetrevligt, och nu hoppas vi på att resterande 3 tjejer också kommer att vara trevliga. Vi fick mejl från en tjej från Australien som kommer om några veckor och de andra två kommer säkert att vara tipptopp också!

Efter att ha pratat i över tre timmar bestämde jag mig för att inte följa med brudarna till affären utan istället loggade jag in på Skype och fortsatte prata i över en timme, med Spunken den här gången! Det var lika trevligt, om inte trevligare, det var länge sedan vi hördes. Tjejerna (när de väl kom hem) tyckte att det var mycket underhållande att lyssna när vi pratade svenska!

Innan det blev måndag hade vi dock en solig söndag här i Dundee, och Olle och jag spenderade hans sista dag här med att knata runt Magdalen Green i solen, och sedan hem längs floden. Vi var rätt trötta när vi kom hem, men ville fortfarande vara ute, så vi satt ute på baksidan i solen och degade med varsin öl och beundrade bristen på trädgårdsjobb vår ”trädgårdsmästare” tydligen får betalt för...


Söndagsfrulle: överblivna biffar, toast och ägg stekt i en paprikaring.


River Tay i morgonens solsken.



McManus i stan.




Vi hittade ett pannkakshak (samma ägare som det jag åt på i Dumfries alldeles ensam, då
maten rann av tallriken och jag knappt kunde ta mig igenom hälften av läckerbiten framför
mig). Den här gången orkade jag nästan med allt, vi åt hälften av varje tallrik, men Olle fick
hjälpta till med slutklämmen på den jag åt sist...

Redo!



Måndag var en bank holiday här i Skottland, så labbet var dötomt, men jag var in en sväng ändå. Jag och Laura (de enda som var här fram till lunch) jobbade en snabbis tillsammans i sviten på morgonkvisten, men sedan hade vi ingenting att göra eftersom reaktionen tar ca 6 timmar. Jag gick hem runt lunchtid för att äta, men blev hemma till klockan 5 eftersom jag ändå inte hade något att göra. Dock var jag tvungen att masa mig ut vid 5 igen i det avsevärt sämre eftermiddagsvädret för att gå till labbet och ställa in våra plattor i frysen. Jag mötte en frussen Becky på vägen dit, men fick gå ensam hem. Det kändes lite ovärt att gå in i sviten bara för att flytta grejerna till frysen, det tog längre tid att klä på sig säkerhetskitet än att göra det jag skulle göra, men Laura var tvungen att åka hem tidigare då hon hade en tid hos doktorn, så man var ju så illa tvungen! Väl hemma igen efter den lilla utflykten knatade Becky och jag nervöst runt lägenheten i väntan på vår nya sambo, men vi var nervösa i onödan som ni kanske förstått, Clarissa verkar jättetrevlig!

Idag har jag haft lite mer att göra, efter lite underhåll i sviten har jag smitt lite planer för ett nytt avslutande experiment med Lucy och med Laura har jag krigat med tekniken i sviten och efter att vi pinsamt nog förlorat blivit räddad av Deuan och Simon som lät oss komma in i deras sprittnya svit för att använda deras maskin för att läsa våra resultat. Jag har dock inte hunnit analysera mina nya data eftersom allt tog så lång tid, och när jag kom ut spenderade vi en oplanerat lång tid med att först driva med Seb och sedan ta en lång kaffe/pratpaus (där Susan klagade på alla nya studenter hon måste träna och att de inte var lika snabba som mig = jag är mycket nöjd, trots Susans lidande!). Nu har alla i mitt kontor gått hem, Lucy gav upp för ca 10 minuter sedan, jag försökte hjälpa henne med att söka några jobb i Sverige, men tekniken ville inte samarbeta. Jag har fått oväntat besök dock, Cordula från labbet ovanför oss kom ner och tyckte synd om mig som var ensam, så hon stannade och berättade om hennes och Lucys Skye-vistelse och om Harry Potter-tåget de åkte på i helgen, innan hon sa till mig att göra som alla andra och gå hem!

Så, inte heller idag har jag fått jättemycket gjort, men jag ska nog gå hem snart, jag känner mig lite hungrig. Det blev ingen lunch idag (bara Lucys mumsiga sjögrässnacks) då jag och Lucy besökte vår labboptiker på stan tillsammans. Lucy skulle hämta upp sina nya labbglajjor och jag skulle genomgå en undersökning för att få mina två par beställda. Jag har stora glasögon i sviten nu så att de kan sitta över mina egna (inga linser i sviten!), men jag ska som sagt få nya för både sviten och labbet, och den här gången får jag dem gjorda med korrigerande linser så att jag slipper använda mina egna glasögon. De är inte direkt snygga, och mina kommer väl att se ännu värre ut än alla andras. Mitt högra öga har försämrats mer än dubbelt så mycket sedan senaste undersökningen, så snart får jag gå med i flaskbottenklubben...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar