måndag 7 mars 2016

Fia-med-Knuff-TRIUMF (och andra saker som hänt)

Tillbaka på skolan i lunchtid och jag tar mig en paus för bloggning eftersom jag har heltidsstudier idag och hjärnan börjar reda fräsa. Jag var här tidigt imorse som vanligt och förberedde mig för dagens morgonlektion (vi har intensiv-vecka, morgon och eftermiddag, den här veckan med en föreläsare som annars är på utbyte i Stockholm). Klockan 10 var det sedan dags för lektion till 12, men vi höll på tills 12.30. En och en halv timme lunch nu, och sedan ska vi tillbaka till 4. Som tur var hann jag läsa båda studierna vi skulle förbereda i morse, och nu har jag precis gått igenom frågorna och lyckats svara på det mesta förvånansvärt snabbt, så jag tar mig en paus som sagt, så att jag är fräsch igen till nästa lektion. 

Början på veckan ser således likadan ut som vanligt (med undantag för mer lektioner just i början så här). Förra veckan måndag tisdag var jag här lika tidigt och jobbade på min poster som ska in på torsdag vid lunch. Jag skulle ha en draft inne innan förra måndagen egentligen, men min trillade in på tisdagen. Som tur var var min supervisor OK med det, och jag fick hyfsat bra feedback så jag var ganska nöjd. Men i stort sett ser mina måndagar och tisdagar alltså lika ut: tidig morgon, prommis med Olle till skolan, in i bibblan och tända alla lampor (eftersom jag alltid är först) och så påbörja plugg. Lunchpaus sedan och ett pass yoga, och så föreläsning mellan 2 och 4 (som ofta blir mer 2-5 då vi ofta drar över...). Ibland känner jag att jag orkar göra Olle glad och går och möter honom i stan så att vi kan gå hem tillsammans. Mys tycker Olle, mestadels mys tycker jag, men kanske lite tröttande ibland... Ofta blir jag dock belönad, för Olle är mycket muntrare om han får sällis på väg hem, så det blir godare mat! I måndags blev det otroligt god pulled pork, och idag hoppas jag på samma kaliber efter gårdagens succémat (vi testade ett brasilianskt recept, på Xinxim de Galinha). 

Som bas till Xinxim de Galinha gör man en egen pasta av kryddor, nötter
 (eller i vårt fall pumpakärnor), örter och annat mumsigt.
Supergott, massor över till andra rätter (som till vår räkwook
 som åts idag - första gången vi lagade med "ofärdiga"
 grå räkor. Gott gott gott!




Kyckling och kräftor, i en otroligt god Surf n Cluck-combo.
 Well done Brazil! 

Efter att jag skickat in min draft och fått bra feedback gjorde jag misstaget att stanna hemma i onsdags för att belöna mig själv, men som vanligt slutade det i en städdag och ingenting annat gjort... Torsdagen blev lite bättre, då lämnade jag i alla fall huset och gjorde ett biobesök för att se How To Be Single. Bra film, och Olle var supernöjd att få sällskap hem (om jag går på bio tajmar jag alltid så att Olle blir glad). Även denna gången fick jag således mumsig mat, i form av svenska köttbullar, som vi åt nästan i sällskap av familjen på Skype. 

Vi spexade till det med ädelost i såsen, supergott!

Till skillnad från den sociala torsdagkvällen blev min fredag alldeles ensam. Faith drog tidigt ned till London för en stor roddtävling (de kom 63 av 300, väldigt bra gjort!) och Olle var ute sent med jobbet på en svensexa, men kom hem ovanligt pigg och kry. Jag hade lektion tidigare under dagen som vanligt och spenderade även en del tid i bibblan med att jobba på min poster. Där blev jag även helt plötsligt supermodell i mina yogakläder, då biblotekarien tyckte att jag skulle vara en utomordentlig representant i deras nya bilder som ska upp överallt här. Så det var ju skoj! Lunchen intogs på Starbucks för att jag skulle få lite miljöombyte (och "kaffe"). Middag blev det inte så mycket av, ingen Olle = ingen mat. Det fanns i och för sig 5 köttbullar kvar, så de försvann ju... Jag fick i alla fall ordentlig frukost och mat i helgen, båda dagarna!

"Kaffe" till mig.

Olle var trots natten ute pigg i lördags morse, så vi tog tillvara på solen och gick en långprommis i parken innan vi storhandlade och sedan mumsade goda kylnyheter hemma. Resten av dagen vigdes åt Giffarna för Olle, och städning för mig (med Olles assistans innan matchen började). Efter matchen började vi även att preppa för Mello, efter en hård Fia-match (som JAG vann!). Efter Mello och en dålig film hann vi sedan precis i säng innan Faith kom hem med tåget, så vi sågs inte förrän Olle bjöd på sambofrulle igår morse. Jag knackade på hos Faith och frågade om hon var intresserad av amerikanska pannkisar som tillagades i köket, och ni skulle ha sett hennes ansikte lysa upp! Bästa medicinen efter en roddhelg.

Fia-vinnarn!

Mello-snacks på G: jag "tillagade" varm kronärtskocks, feta och spenat-dipp som räckte
 till idag. Så god, så lätt och så dryg. Nämnde jag att det är såååå gott?


Vad ska man dippa med då? Tja, den här gången körde vi på pizzarosor.

Italiensk salami, soltorkad tomatpesto, parmesan... Kan inte bli annat än gott!
Till det blev det även mumsiga ugnbakta avokado-"strips".



Sicket partyfat!

Vi skålade lite i gin också (jag mer än Olle som drack mocktails
 efter fredagens eskapader).

Det blev en lång frukost (men vi var uppe tidigt så det gjorde inte så mycket) och sedan en lång prommis i solen i Botaniska, och vips så var det eftermiddag! Olle pluggade mest resten av dagen och jag satt tyst bredvid och stöttade, eller så sprang jag och hämtade te (Olle har gått och blivit lite sjuk nämligen).

Solig pannkisfrulle. Nedan: Vårtecknen har exploderat och nästan blommat över nu i solen.



 Förra söndagen var också riktigt solig, och då spenderade vi ännu mer tid ute. Olle bakade bröd på morgonkvisten som stärkte oss nog för en promenad in till stan och heldag med shopping innan vi återintog näring på ett omgjort Pinto (den nya menyn är Olles kollegors åsikter - och numera bojkott - till trots mycket bättre!). Vägen hem gick via floden i solen, och sedan i mörkret efter att vi stannat i några timmar på Glasgow Science Centre för att se Deadpool (superbra) på en massiv IMAX/Cosmonova-skärm. Väl hemma bjöd Olle sedan på haggis till kvällsfika, och Faith kom och snattrade en stund då hon blev glad för pärlplattor och pärlor vi hittat till hennes små systersöner (hon letade men hittade inte några på IKEA). Mestadels spenderade hon dock sin tid med Ari innan han åkte hem i måndags. Stackars Faith, nu har hon bara mig och Olle kvar...

Söndagsfrukost: lemon curd-yoghurt. Bra komplement till bröd a la Olle.


Texmex-lunch på favoriten Pinto i stan.

Eftermiddagssolen lyste upp hamnen, och det var helt vindstilla.


Biodags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar