söndag 28 februari 2016

Vårig söndagmorgon

God morgon! Sara är uppe, men resten av huset är inte vaket än (med undantag för Faith som lämnade oss vid 7 som vanligt för sitt roddpass). Olle snusar bredvid mig som vanligt, och i vardagsrummet ligger Faiths italienska pojkvän Ari, så jag gömmer mig i sovrummet så länge för att inte väcka någon (Olle kan sova igenom lite bloggande!). 

Det är extra mysigt att sova i sängen nu, vi investerade förra helgen
 i ett nytt gigantiskt dubbeltäcke (större än sängen) som vi kan dela
 på - inga mera separata täcken för oss! Det är jävligt varmt också... 

Även nya lakan och sängkläder inhandlades, i satin som vi var lite nyfikna på. Så skönt!
 Olle är extremt nöjd.


Ari kom på besök igår och stannar tills på måndag, och hittills är vi stora fans, både Olle och jag. Han tog med sig en stor salami som tillverkats av hans familj som tack för att han får bo här (inga problem!) och igår kväll medan Olle och jag satt och tittade på Mello lagade han och Faith mumsig mat åt oss. Det blev vegetarisk lasagne, foccacia och till efterrätt en chokladkaka enligt Aris mammas recept. Jag tror att jag fortfarande är mätt...

Inte lasagnen från igår kanske, men en gratinerad pasta från tidigare i veckan.
Vi kallar den: piff av matlådspasta a la Olle och Sara.

I övrigt igår var vi mest ute och njöt av vädret, det var supersoligt och ska vara det idag också. Vårblommorna har nästan blommat över nu (de började knoppa för några veckor sedan), och i Glasgow gick alla man ur huse igår för att fylla stadens parker. Härligt! 





Jag hade med mig solglajjor igår på promenad, så soligt var det!
 Olle förhindrade ögonskador med sin GIF-keps (som vanligt)
 då han gick och peppade upp för GIF-matchen mot Sirius
senare (i Svenska cupen. Vi förlorade, så Olle var bitter).

Det var varit soligt med blå himmel hela veckan, och det börjar blir riktigt ljust när
 jag tragglar hem från bibblan.

I fredags tog jag mig en i stort sett ledig dag efter stressig vecka. Jag lämnade in min andra avhandling i torsdags, så resten av veckans dagar har helt enkelt spenderats 9-5 i kemibibblan. Så, min fredag var i alla fall lugn och skön (kanske lite för lugn och skön, jag borde nog ha gjort något vettigt), men jag fyllde tiden med lite annat än bara surfande och jollande hemma. Bland annat känns det som att hela eftermiddagen spenderades på telefon med systeryster. Gud vad jag saknar henne! Hon ringde igår också när vi höll på att förbereda oss för att gå ut, så för att inte missa ett uns systertid var Olle snäll nog att följa mig runt med telefonen på högtalare medan vi systrar pratade och han tjuvislyssnade. Tack för det! 

När han inte är upptagen med att hjälpa mig med systersamtal tycker Olle om att jävlas med min björn. Här är veckans looks:


När man talar om trollen (inte björnen, Olle) så vaknar de och börjar baka bröd. Olle svängde ihop en deg igår och nu förväntar jag mig varmt bröd till frukost. Igår blev det hårdbröd, men också mumsig mannagrynsgröt. 



Olles nya hobby kräver uppkavlade ärmar, så numera är hans fina stickade tröja en stickad t-shirt. Ingen höjdar-look tycker Olle...

...men det ger resultat! I veckan har sambon börjat experimentera med olika mjölsorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar