torsdag 9 augusti 2012

Back online!

Igår fick vi Internet till lägenheten, så nu är vi tillbaka i civilisationen och jag kan uppdatera bloggen! Det har väl inte hänt alltför mycket under vår media blackout, men vi har i alla fall konstaterat att vi har två halvtama rävar som hänger vid sovrumsfönstren. De är rätt söta, lite magra kanske och en av dem haltar, stackarn... Jag undrar fortfarande hur de går så bra ihop med grannkatterna (vi har några stycken).

Jag spenderade i princip hela gårdagen hemma väntandes på Internetkillen som skulle komma mellan 1 och 6. Han kom vid 5, och när Olle kom hem vid halv sex hade vi Internet igen! Då hade inte jag någon tid över för välkommen-hem-pussar, jag var ju tvungen att regga mig på mina kurser (och kolla Facebook kanske...)! Vi fick ju återigen kontroll över våra egna MyCampus-konton igår klockan 11. Då hade jag suttit på skolan i ca en timme och väntat vid en dator för att kunna hugga kursplatser. Jag hann med att se att de kurser jag tidigare huggit fanns kvar under min registrering, men sedan segade systemet ner sig totalt och jag kom inte in någonstans, förmodligen på grund av överbelastning. Säkert många studenter som likt jag själv satt och häckade framför en dator för att säkra de bästa kurserna och tiderna.

Jag rådfrågade Olle och vi bestämde att jag nog kunde vänta med kurserna, så jag gick hem och väntade. Och väntade... Jag läste några kapitel ur en bok jag köpte till Olle i julas: "Heston's Fantastical Feasts" av kocken Heston Blumenthal. Fantastiskt bra bok för matlagningsälskare som Olle och jag! Jag läste ut den i morse, så det är tur att vi har Internet nu, annars vet jag inte vad jag skulle göra idag...

Så, sent igår kväll, efter en mikromiddag och chokladglass i en solig park, så kunde jag äntligen slutföra min registrering inför det här akademiska året. Jag kommer att läsa nio kurser; 3 stycken på höstterminen, 3 stycken på vårterminen och tre under hela året. Det gör ju att jag inte får det bästa examensschemat (tre tentor i December, 6(!) i Maj. Tur man har gått IB och är förberedd), men mitt schema är helt okej. Jag börjar nio alla dagar och slutar lite olika beroende på labbar etc, men jag lyckades få in en del håltimmar/luncher och faktiskt även en del yogaklasser!

Jag kommer att läsa 6 10-credit courses, och 3 20-credit courses, alla inom biologi (detta gör att jag efter att ha slutfört mitt andra kommer att kunna vara lärare i biologi, har hört att två års studier av ett visst ämne på universitet ger den behörigheten häromkring, kan kanske vara bra att falla tillbaka på?).

Kurserna är: Drugs & Diseases, Forensic Bioscience (tänk CSI), Human Form & Function (labbar på mänskligt material!), Immunology, Microbiology, Molecules of Life, Physiology & Neurobiology, Infection & Immunity och Cells & Tissues in Health & Disease. Detta gör att jag i slutet av vårterminen kan välja att göra min examen inom Immunology, Microbiology, Parasitology (inte så troligt, massa mask!), Virology, Anatomy, Neuroscience, Pharmacology eller Physiology.

Jag har garanterat en plats inom Anatomy, men om det finns plats kan jag byta till någon av de andra. Jag lutar faktiskt åt att försöka byta till Pharmacology, Immunology eller Microbiology eftersom jag tror att de ger mer jobbmöjligheter både utomlands och hemma i Sverige. Men vi får se vilka kurser som känns intressanta det här året!

Och nu, efter allt detta skrivande om skolan, så har jag gått och blivit hungrig (har inte fått i mig någon frukost än) så då bjuder jag på lite matbilder från veckan!


Börjar med lite bilder från vårt älskade kök där maten lagas numera. 





I måndags blev det oxsvanssoppa till Olles stora förtjusning. Jag tyckte att det var förvånansvärt gott, men rödvinet var godast!


I tisdags (och igår) blev det back to basics med simpel tigerkorv och mos istället. Gott det med!  


Varm choklad fick avsluta tisdagen, det kändes som att vi förtjänade det efter en lååååång promenad i hamnens kvällssol. Mina stackars ben kändes som spaghetti! 



Nere i hamnen gick vi längs Meadowside Quay Walk och Glasgow Harbour Terrace där vi kollade efter lägenheter för ett tag sedan. Fina lägenheter med söderläge på balkongen, men lite för små och för dyra. Plus att de försvann väldigt snabbt från marknaden! 




Våra nya XXL-möbler. För tjocka skottar som ätit för många deep fried Mars bars?  


Vet inte om han gäspar eller nyser, bästa bilden jag fick dock... Svårt att knäppa kort med solen i ögonen!


En liten hamn för små båtar med utsikt mot Govan. På sommare går det en liten färja längs Clydebank så att man slipper åka tunnelbana om man ska korsa floden. 



Fin spegelbild av The Tall Ship i Riverside Museum's läckra glasväggar. 



Försökte ta en spegelbild på oss med, tyckte bakgrunden var fin. Blev så där va? Vi hade ju inte klätt upp oss direkt...


Korsade River Kelvin på väg hem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar