söndag 12 mars 2017

Månadsskifte

Förra veckan blev Februari helt plötsligt Mars, men vädret är fortfarande sig likt. Soligt ena minuten och regn den andra, men alltid ganska varmt så länge det inte blåser. Jag avslutade månaden med mycket myggslit på jobbet, både dissektioner och blodmatning flera dagar i rad. Tom och jag var även på en stressig hälso- och säkerhetskurs. Vi var båda tidigt på jobbet för att hinna med, bara för att inse en knapp halvtimme innan starten att kursen var på vårt huvudcampus i West End. Bara att kasta sig i en taxi, båda ordentligt irriterade över att vi kunnat stanna hemma och bara gått i lugn och ro till campus från varsina hem och sedan tagit taxi tillsammans till jobbet. Vi missade alltså en varsin sovmorgon (eller i Toms fall lite babylek snarare än sömn). 


Måndagsfrulle a la Sara.


Sol & blå himmel på väg till jobbet!



Jag hade lite otur med lunchen: Tom hade ställt om kylen för att bli kallare. Tror inte det var meningen att det skulle bli fryskallt dock! Tur det finns en cafeteria att handla ifrån...



Första Mars var det flyttdags för mig då en ny snubbe kom till labbet. David flyttade hastigt in vid mitt före detta stora fina skrivbord och jag blev satt i hörnet bredvid Steph. Låter som att jag borde vara bitter kanske, men jag är i hemlighet ganska nöjd med att sitta bredvid Steph (även om det betyder att mina mellanmål går ut dubbelt så snabbt ofta - men delat mat är dubbel glädje?). 


Olle är fortfarande på hedersplats men numera på en hylla ovanför mitt lite mindre skrivbord.



Finfin solnedgång på väg hem.




Första Mars-middagen blev en spicy, matig linssoppa med chorizo. Mumsig och väldigt matlådefyllande.



(Den sista lådan är dock äppelmos!).

Torsdagen började riktigt bra med en solig kall vårdag. Dessutom var Mavi tillbaka på jobbet efter sin konferens- och viva-frånvaro, så alla var ganska uppåt (hon är alltid glad och entusiastisk så det smittar). Vi firade med en tidig fikaklubb då jag och Steph bakat; jag lite blåbarskaka och Steph en banankaka. Efter fikat och innan lunch fick vi besök av ännu mer entusiasm i folkform då framtida MSc-studenten Enoch (som ska jobba med oss från Maj) kom och hälsade på. Christie var nöjd med den fina utsikten tror jag...


Stackars blommorna fryser!




Mavi är tillbaka!


(Och hon hade med sig italienska valnöts- och chokladtryfflar!).


Om man vill kan man lära sig italienska från godispapper.


Stephs kaka.

Med anledning av Mavis ankomst blev det den här torsdagen en liten utflykt med labbet. Medan hon var borta hade hon ju avklarat sin PhD-presentation och opponering, så vi firade med en liten lunch på labbfavoriten Hanoi Bike Shop. Steve bjöd och Steph som var ledig efter lunchen blev uppmött av maken Duncan och lilla gulliga Clark på plats, så vi fick både äta gratis OCH gosa bebis, vilken dag! Den började mindre bra dock, med en liten incident i cellkulturs-labbet. Jag var inne tidigt för att dela mina celler och gick som vanligt till min kåpa. När jag öppnade och slog på den insåg jag snabbt att den inte blivit helt cleared efter inspektionen och rengöringen tidigare i veckan dock, eftersom det fanns en ganska stor pool av formaldehyd kvar. Inte speciellt bra att vara i närheten av. Bara att stänga snabbt och hitta Alma (som är ansvarig) som hjälpte till att reda ut situationen. Steph var på plats med och precis när jag var på väg ut kom det ett litet: "Saaaraaa? Kan du hjälpa mig med en grej?". Så klart, allt för min favorit (och för att komma i tid till lunchen!). 


Lunchredo!


Fortsatt sol & blå himmel.





Grattis Mavi!


Steph köpte kortet och kunde inte hålla sig från att köpa ett litet påskträd till kontoret. Vi tar varsin högtid att dekorera verkar det som!

Efter lunchen blev det efterrätt på eftermiddagen då fikaklubben drog igång. Claire bjöd på körsbärsmuffins och Steph nr 2 på lemon crumble bars. Gott och trevligt med lite labbsnatter, och speciellt skönt att få en paus från nya kollegan David. Han är otroligt tyst och har nada personlighet, men har en otrolig förmåga att tjata igenom en massa irrelevanta frågor som oftast redan blivit besvarade av en eller flera andra kollegor. Den här eftermiddagen var jag offret då Steph var borta och Christie drog vid 4 för att fara till USA och hälsa på brorsan. Jag trodde jag skulle bli galen där ett tag då jag samtidigt som jag försökte göra tjänster åt både Tom och Mavi hela tiden blev bombarderad med frågor som jag och andra redan svarat på. Jag skulle ju vara ledig i fredags och ville ha allt klart innan jag gick; Toms teknikproblem med våra data-loggare till insekteriet som skulle konfigureras och placeras ut, Mavis orderproblem och så min egen entomologi-kurs där 6 kapitel och ett test som avslutas varje vecka - tur att nästa vecka är sista veckan, det blir nog mycket att göra. 

Det var som musik i mina öron när Mavi strax efter 5 sa att hon skulle gå hem. Jag högg möjligheten direkt och bad henne att vänta i 5 minuter så att vi sedan kunde slå 2 flugor i en smäll. Hon bor ju ca 3 minuter från oss nu och har länge velat bli visad hur man går snabbast hem från jobbet. Så jag bytte en trevlig promenad med Mavi mot en irriterande David. Bästa veckoavslutet!


Phillipa var hemma när vi kom hem men bara för att vända. Det skulle bli personalfest och en sen kväll, så jag lämnade ett litet ljus på i hallen åt henne när vi gick och la oss. Lättare att stappla in med lite ljus som hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar