söndag 12 mars 2017

Svennemat och kvinnodagen

Medan jag sitter här och bloggar ligger en bortskämd karl bredvid mig och tittar på film medan han mumsar vindruvor som jag precis bar in på ett fat. Bortskämdhet verkar vara dagens tema, då jag imorse lät Olle ha sovmorgon medan jag tog undan tvätten och strök alla skjortor. Han tog i och för sig sedan itu med frukosten och serverade lite gröt, men sedan var det Olle-time igen då jag spenderade en timme med att förhöra honom på kursfrågor. Jag började veckan med att skämma bort honom också, i måndags kväll kom ett litet paket på posten, ovanligt adresserat till ingen annan än Herr Nilsson själv....


Lycklig över bubbelplasten...


...men ännu mer fäst id sin nya maskot från välgörenhetsorganisationen som skyddar utrotningshotade FULA djur, såsom den här blobfisken till exempel!



I tisdags började jag sedan dagen med att som vanligt göra iordning lunch och frukost till både mig och Olle (alltid medan han står och jäser i en varm dusch!). Jag har blivit så snabb och effektiv nu att jag alltid har en liten stund för mig själv över, så att jag kan ta det lugnt och sitta och sticka till exempel!




Måndagens lunch: överbliven spenatsoppa & brödbitar med pocherat ägg.


Mellis (som så klart delades med Steph), serverat med äppelbitar. 


Veckans första svennemiddag: tunnbrödrulle!


Tisdagsfrukost & tisdagsmiddag (även den "svensk"): fiskpinnar.







Olle bjöd på gröt till efterrätt, och såg till att maximera sitt intag.



Onsdagsfrullen gick i grönt och förberedde mig för en upptagen kvinnodag i labbet.

Onsdagsjobbet började med Steph i ett rött rum i några timmar då vi analyserade lite grejer på mikroskopet tillsammans. Tom var helt ensam på kontoret då Mavi & David befann sig på orderkurs (som de återvände från utan att ha lärt sig något och bara sa: det får Sara göra! Perfekt för mig.). Umgänget med Steph slutade inte vid mikroskopet heller, vi intog våra luncher tillsammans framför våra skärmar, väldigt hastigt, och sedan slavade jag mig igenom eftermiddagen/kvällen då Steph som vanligt tagit på sig för många experiment på en dag och behövde hjälp. Jag fick återanvända en teknik jag bara använt en gång förut (med 4 prover). Tekniken är tidskänslig och proverna är väldigt ostabila och temperaturkäsnliga, så med min tidigare erfarenhet av att göra 4 prover på samma gång så var det ju självklart att jag den här gången skulle klara av 36 (!) samtidigt medan Steph var på 2x möten. Förvånansvärt nog gick det vägen utan problem och jag kunde till och med hjälpa till lite extra med uträkningar och rättande svar när Steph blev förvirrad mitt i allt. Hon var mäkta nöjd med sin slav när hon kom tillbaka och fick gå hem tidigt medan jag stannade kvar senare för att avsluta. Kvinnokungar i labbet dagen till ära!


En liten tjuvkik från mikroskoprummet där man ofta kan hitta mig & Steph.



Det krävs ett eget rum med speciella lampor och mycket plats för alla lasrar, men det är ganska mysigt att komma ifrån kontoret ibland!


Efter jobbet åkte jag in till stan där Olle bjöd på mexikansk middag och biobesök: John Wick 2 (inga döda hundar!).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar