lördag 23 maj 2015

Många dagar blev det...

Oj oj oj, nu var det extra länge sedan jag bloggade. Jag har ingenting att skylla på egentligen, förutom att ju längre tid det går desto jobbigare blir det när jag väl tar itu med det, så jag blir mindre och mindre sugen. Jag bloggade förra onsdagen senast tror jag, och jag måste säga att jag har inget minne av vad som hände förra torsdagen, men på fredagen minns jag att jag spenderade morgonen med att först knata med Olle till jobbet och sedan sitta i väntrummet hos doktorn i några timmar innan jag äntligen fick komma in. Min hosta hade blivit riktigt dålig vid det här laget och när de kollade mig sa de att jag hade en svår lunginfektion, möjligtvis kikhosta. Jag vet jag vet, det är normalt något som barn får, och jag hade det när jag var liten också. Dessutom är jag vaccinerad, men tydligen funkar vaccinen olika bra på olika människor. Olles och Nancys verkar funka prima, de har inte blivit smittade än, trots allt mitt hostande här hemma. Trots att jag fick vänta ett tag var jag ändå ganska nöjd med läkarbesöket, jag hade nämligen tippat kikhosta, och det fick mig att känna mig lite duktig som basilusk-student när jag hade rätt! 

Så, för att fira att jag äntligen fått mig lite antibiotika (och för att tömma kylen) så lagade jag till en massa plockmat till middag för mina sambos, de var mycket nöjda. Nancy var till och med för mätt för efterrätt, och det händer inte ofta! 


Jag började med att rulla getost-bacon- och dadelrullar, och sedan bakade jag
in en ost med lite tranbärssylt...


...och så tillverkades fler getost-dadlar, den här gången utan bacon...

...jag tog fram Nancys IKEA-favorit, dillknäcket, och rörde ihop en mumsig
fetaostdipp med honung och oliver...


...svängde ihop en snabb sallad...

...plockade ut en spräng ost ur ugnen...

...tvingade Olle att steka quesadillas...

...och sedan var det klart! 


Mycket mat blev det...

Första tallriken, då vi fortfarande var hungriga.






När baconrullarna äntligen var klara var vi ganska mätta, men de och de andra
resterna blev superbra till frukost dagen efter också!

Så, vad hände förra helgen? Jo, vi spenderade nästan hela lördagen med att storstäda köket och vardagsrummet, vilket slutade i en massiv ommöblering som tog lååång tid, men nu ser det riktigt bra ut och vi är alla jättenöjda. Dock har jag inga bilder att bjuda på idag, för igår spenderade Olle och jag hela kvällen med att dekorera inför vår Eurovision-fest ikväll, så det ser lite galet ut...

Olle lagade snuskig städlunch i form av pasta med skinksås. En av mina icke-favoriter, men som annars
säkert är god, både Nancy och Olle verkade gilla den i alla fall. Som ett mycket udda litet barn satt
jag mest och plockade ut broccolin och åt den...

Igår och idag får vi äntligen använda allt som vi samlat i vår fina Eurovision-burk,
nu ska handlas snacks och dekorationer!

Conchita Cash.

För att peppa för Eurovision förra veckan mumsade vi bananpaj framför ett två timmar långt
program om tävlingen i söndags kväll, trevligt va?



Pajen var god helt själv, men blev helt fantastisk med min hemgjorda kanelglass, Olle var ytterst nöjd!

Det lagades som vanligt också mycket mat i helgen, vi gjorde av med resten av resterna i en stor kikärtsgryta och gick sedan och handlade mer mat, vilket slutade med att Olle använde ugnen i 4 timmar i söndags då han lagade till sin "segrostade fläskaxel" (slow roasted pork shoulder). Den blev hur god som helst, så det var värt väntan! Vi avnjöt det först på macka, och senare under veckan även på pizza, i wraps och alla möjliga olika ställen. Den räckte riktigt långt!

Matlådelagning...



Olles mästerverk innan...

...och efter.




Mackdags! Fläskaxel med BBQ hummus, ost, sallad och BBQ-sås. Don't mind
if I do! 

Under veckan har det inte hänt mycket, jag har fortsatt vara en dålig student och bara masat mig till bibblan för att skriva några dagar... Jag börjar blir riktigt stressad nu, jag förstår inte varför jag satt mig själv i den här sitsen! Jag önskar jag kunde skylla på min sjukdom, men den påverkar mig mest när jag anstränger mig, och att sitta i bibblan är inte direkt en flås-aktivitet... På tal om min sjukdom tog jag min sista tablett igår, så förhoppningsvis är det över nu. Jag hostar fortfarande en del, men betydligt mindre och färre av hostattackerna slutar med huvudet i toaletten, så det känns positivt! Jag är glad antibiotikan är slut också, den fick munnen att smaka skit verkligen... 

Så, jag kanske inte minns så bra vad som hände i veckan, mest för att det nog inte hände så mycket alls, men maten minns jag så klart (mest för att jag tog bilder antar jag). I måndags blev det riktigt mumsiga sticky ribs med nudelsallad, och scones med min hemgjorda jordgubbssylt (hur god som helst!) till efterrätt, förra torsdagen glömde jag att nämna att vi mumsade tacos, och den här måndagen blev det pizza för hela slanten.


Ribsen tog för lång tid (Olle är ju perfektionist), så Nancy och jag mumsade
ananas innan.

MUMS!

Med massor av mumsig ginger och vitlök...

Mitt bidrag.





Nya favorit-teet till efterrätt, det smakar nötter och choklad och vi har
nog aldrig druckit så mycket te som den här veckan!

Olle avnjöt sina scones med överbliven marsansås.

Titta på den där sylten, hur fin ser inte den ut att vara?! Jag är så stolt!

Torsdagstacos med tortillaskålar, och till efterrätt bärglass med varm jordgubbssyrup.





Mer efterrätt, men jag är inte säker på från vilken dag... Skotska gubbar i alla fall!



Pizza-prepp.




Första pizzan blev en salami, squash- och svamp-pizza.

Tacopizza.

Pork shoulder, svamp ch gräddpizza till Olle.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar