söndag 3 maj 2015

HOME

Nu har jag flyttat hem för evigt från Dundee! Jag kom hem vid 7 torsdag kväll, efter att jag missat mitt vanliga tåg som kommer in vid 5... Jag blev helt enkelt fast vid köksbordet med Lynette och Bex (Bex hade en jättedålig dag och ville prata), men det gick bra ändå, jag kunde använda samma biljett och så fick jag skjuts till tåget av Bex också. 


Vi delade på min farväl-choklad i köket när jag missade tåget.

Allt gick bra med min inspektion på morgonkvisten, jag fick tillbaka hela depositionen, och resten av dagen spenderade jag i Lynettes rum (Ilse tog mina nycklar), med undantag för ett snabbt besök till universitetet för att ta med de sista grejerna, dela ut kort och säga hej då till James som var den enda som var där. 

Bye bye rummet...



Sista kvällen, och det ÖSREGNAR!

Soligt i Lynettes rum!

Det gjorde inte så mycket att ingen var där, det var ganska skönt att bara kunna smita iväg. Jag sa hej då på riktigt till James och Ning på onsdagen i alla fall, de tog med mig på lunch till Meat House där James och jag delade på en whiskeyburgare och en macka med brisket, senap och pickles. Mums mums mums! Kvällen blev inte sämre heller, Lynette och Bex tog med mig på bio för att se Avengers igen, den här gången i 3D (inte värt det om ni frågar mig). Nu ska jag bara se den med Olle och Nancy också så är jag väl klar...

Resten av veckan var ganska händelselös, jag fixade klart allt i labbet och med papper etc i måndags innan Dave for iväg resten av veckan, och tisdagen var jag bara hemma. Desto mer liv blev det när jag kom hem till Glasgow dock. Olle och Nancy stod och trampade i dörren, Nancy i endast pyjamas och med blött hår, när jag kom med taxin och de hoppade på mig så fort jag satte fot i hallen utanför lägenheten! De hade ställt till med riktigt kalas och var väldigt ivriga att visa mig hur fint de gjort. Nancy hade ritat om vår bucket list på halltavlan, och både Olle och Nancy hade målat ihop en stor skylt med en massa olika figurer för att välkomna mig hem. Så fort jag dumpat väskorna i rummet kom Nancy också och drog mig i armen och ville visa vad fint hon dukat i vardagsrummet (de var väldigt exalterade båda två, Olle hade stått i fönstret i 10 minuter och tittat efter taxibilar - Nancy tyckte att han var så söt så hon tog bilder - och de var ganska hungriga båda två men vägrade äta utan mig), och väl inne i vardagsrummet möttes jag av ett stiligt bord med både pizza, bubbel och blomster. Dessutom hade Olle gjort riktigt goda potatisskivor med vitlökssås, vilken lyx! 


Älskar den nya fina listan!

Och min fina skylt. Borde man rama in den kanske?

Nancys potatisgubbar (potatis är hennes absoluta favorit av alla svenska ord
hon lärt sig).

Olle bidrog med den här vackra lilla apan...

Självklart plågades mitt dröm hus av en moonare med jättelång överkropp...


Varför inte liksom..?

Haha, vilken klassiker!

Mums!

Nancys fina dukning.

Jag bidrog med efterrätt från frysen.

Mmm, bubbel!

Lyxandet fortsatte och blev ännu lyxigare i fredags då Olle och Nancy kom hem. Jag gjorde inte så mycket förutom att handla under dagen, men på eftermiddagen fick jag ett ryck och gick och mötte Nalle på stan efter att de slutat jobba, och tillsammans vandrade vi hem. Väl hemma bevisade jag för Olle och Nancy att de gjorde rätt i att ta tillbaka mig, jag hade nämligen fixat snacks innan jag gick och mötte dem, eftersom jag förutspått att de skulle vara lite hungriga innan vi skulle få middag. Dessutom kanske jag hade köpt lite vin... 


Huvudattraktionen bland snacksen: första brittiska jordgubbarna för i år!
De luktade såååå gott, men de var inte riktigt lika goda som de som kommer
senare.

Solig promenix hem.

Snacks! Jordgubbar med vaniljyoghurt och honungscashews, grönsaker med kronärtskocksdipp
och lax- och romdipp, samt rosmarinchips (och lite överblivna muffins).

Snacksen var mycket uppskattade, och det blev bara bättre. Vi knatade iväg till Bothy för Nancys första besök någonsin, och efter det blev det pubrunda på Ashton Lane. Det blev inte jättesent eftersom Nancy skulle med ett tidigt tåg igår morse, men det blev ändå en seg lördag igår för Olle och mig. Jag var lite produktiv på morgonen då solen sken i fönstret (bakning så klart!), men sedan blev det riktigt segt, i takt med att vädret blev tristare... Jag fick en riktig frossa/feber- attack på kvällen (jag är lite sjuk nämligen, Bex och hennes dagiskids har smittat mig...) så vi gick och la oss strax innan 10, jag var helt knäpp...

Redo för utgång!


Vi delade på rödbets- och getostknyten till förrätt (ovan), och till varmrätt blev det en massa musslor med
pommes, dubbelhaggis och lammkotletter. Så gott!




Vi delade på en flarra rött till maten, och en flarra vitt till snacksen hemma, så vi var lite glada i hatten
redan, men inte redo att gå hem. Sååå, vi tog med Nancy till Ashton Lane (första gången någonsin för henne)
där vi först besökte wow-puben The Grosvenor, som likt Doctor Who's tardis, är mycket större på insidan än vad
det ser att vara på utsidan...

Här dracks det drinkar på balkongen innan vi gick vidare mot nästa pub, Oran Mor.

Nancy blev distraherad på väg till Oran Mor och släpade in oss på ett nytt munkställe
då hon ville ha dessert. 

Den ökända "Threesome"-munken, mellan två kakor...

Nancys marshmallow- och Oreomunk.

När vi blev id:ade i ingången på Oran Mor hamnade vi i en lång diskussion
om munkar och annat med vakten (som var mycket trevlig, och tyckte att Nancy
och jag skulle bli vakter med honom, han tyckte vi var snyggare än hans
manliga kollega...). Nancy var väldigt passionerad i munkdebatten, hon var
helt enkelt väldigt exalterad över munkarna (det är ju vanligtvis mitt jobb...).

Äntligen framme på Oran Mor!

Olle staplade mina minimuffins medan jag gjorde dem igår, fint va?

"Som fotbollsfans på en läktare" - Olof Nilsson.





Vi ville inte gå ut och handla i busvädret (så vi sköt upp det till idag, då det är ännu värre!), så Olle lagade
ostpotatis åt mig, det enda vi hade hemma!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar