onsdag 13 maj 2015

Fy fan för jordgubbsvin

I helgen köpte vi ett skotskt vin med smak av jordgubb för att fira helgen, och fy fasiken vad äckligt det var! Det gick inte att dricka, så sedan dess har det stått i kylen och hånat oss. Vår lösning? Olle och Nancy ignorerade det, men jag ville förgöra det så jag satte igång med ett monsterbak igår för att göra av med allt. Jag gjorde en dubbelsats av ett muffinsrecept med vin i som jag hittat (bunken på Conny svämmade nästan över och det var vin och mjöl överallt) och dessutom kokade jag ihop en jordgubbssyrup med färska gubbar att ha på toppen. Det blev typ 100 påsar muffins och dessutom en gigantisk kaka, Nancy var helt salig när vi kom hem. Jag var inte säker på att vinmuffinsen skulle bli så goda (men det blev de, riktigt mumsiga), så jag tillverkade lite frukostmuffins med bär och havregryn också, för att känna mig säker. Båda blev som sagt mycket goda, så nu har vi överflöd här hemma (men det brukar inte vara ett problem, nu när Nancy bor med oss). 

Högen bara växte...


Vinmuffins (förvånansvärt goda). Bärmuffins ovan.

Kaka!

Vit chokladfrosting. Jordgubbssyrup nedan (uppdelat i "sylt" och syrup sedan).



Det blev ännu mer bakat när vi kom hem från stan (jag brukar gå och möta sambosarna efter jobbet), jag hade massor av äggulor över från mitt tidigare bak så det blev till att tillverka lite glass minsann, både med bär och kanel (till Olles förtjusning). Vi avslutade kvällen så långt ifrån köket som möjligt, i sängen med paddan på CL-semifinalen mellan Barca & Bayern. Bayern vann men gick inte vidare ändå, tråkigt värre.

Vaniljglass med bär.

Kanelglass.

I måndags blev det ett desto roligare avslut på kvällen, jag vandrade omkring i lägenheten med min syster i luren och pratade om allt möjligt, och det är ju alltid kul! Innan dess hade jag som alltid mött upp jobbarna på stan och även klämt in en liten session på universitetet. 

I helgen hade vi också roligt, i alla fall en av dagarna. Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde i söndags (förutom att vi lagade en riktig söndagsmiddag), men i lördags hade vi en centrum-dag, med shopping och bio så det stod härliga till. Olle fick äntligen se Avengers-filmen (tredje gången för mig) och så kunde han handla sista delen till sin Eurovision-outfit (vi ska ju ha ett stort event här hemma med vännerna). 

Varför är det kockmössor på lammbenen, vet någon det?


Mmmm...




Jag svängde ihop en snabb äppelpaj till efterrätt, Nancy var supersugen på något sött.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar