söndag 18 januari 2015

Vit månad

Januari har varit en vit månad här i Skottland, det har snöat flera gånger redan! Det började lite lätt i tisdags när jag for tillbaka till Dundee, så fort tåget lämnade Glasgow-området låg det snö på backen. Det var mycket tumult och entusiasm i Dundee när jag kom upp, de flesta hade svårt att komma till jobbet och resten sket i att komma in och stannade hemma och lekte i snön. Min kinesiska kollega var väldigt exalterad över att gå hem och tillverka en snögubbe. Jag vet inte hur det gick, men om de lyckades måste de ha skrapat en herrans massa snö, det låg bara någon centimeter nämligen...



Soluppgång i Perth.

Mina takfönster var lite små-isiga när jag kom hem, men det smälte snabbt.

Snölyckan varade inte länge som väntat, i onsdags var marken glashal efter att snön smält och frusit och när jag vandrade hem för att käka lunch tog det mig 10 minuter extra eftersom vägen hem var ett gatlopp mot alla element på en gång, alla fotgängare slirade omkring och försökte i hög motvind, regn, snö och hagel ta sig dit de skulle. Jag klev in i köket och skrämde skiten ur Jessie och Clarissa som satt och käkade frukost, de kände tydligen inte igen mig med istappar i håret.

Vi har haft värmen på i huset nu under de värsta dagarna i alla fall, vår landlord gav oss pengar till gas eftersom det är så hutlöst dyrt och huset inte hållet värmen inne. Pengarna tog slut igår, så nu har vi återgått till vår 8°C-gradiga existens här hemma. Det var trevligt medan det varade dock, jag har gosat ner mig varje kväll efter jobbet och tittat på en massa film (förutom i onsdags då jag först var sent kvar på jobbet och sa hej då till Anders som flyttade hem till Sverige i torsdags, och sedan trotsade vädret och tog mig till Asda för att handla med Bex). 

Förutom att vädret varit mycket upp-och-ner har inte mycket hänt de här dagarna, jag har varit på jobbet hela dagarna som vanligt, lunchat med brudarna och för första gången på länge tagit några varv i bassängen för att trötta ut mig själv ordentligt. 

Sorgligt nog fick jag inte njuta av att åka hem till Glasgow den här helgen heller, jag var ju borta i måndags och sak vara borta nästa vecka med, så jag bestämde mig för att jobba i helgen, så klart till både min och Olles besvikelse. Jag ska snart gå tillbaka till jobbet efter min tjejlunch, men innan dess kanske jag tar en till promenad i solskenet (det har varit strålande sol hela helgen här, fast lite småkallt och väldigt halt). Olle verkar klara sig alldeles utmärkt i Glasgow, han och Paul har retats med fina FB-foton på både snö och god mat hela helgen!

Tog en kylig morgonpromenad längs floden i Dundee igår, härlig start på jobbdagen.












Jag råkade passera en muffin-shop i stan och bestämde mig för att jag behövde
lite söt motivation (nu när inte Olle är här).

Meanwhile in Glasgow...

Det började inte snöa förrän i fredags i Glasgow, men då blev det så här fint på Hogwarts enligt Facebook.


Olle bekräftade snöfallsryktena med både bilder och video nedan:



När Sara är borta lagar Paul & Olle kyckling efter recept från deras favorit-matblogg,
Foodwishes.com.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar