måndag 12 januari 2015

2015

Så var 2015:s första jobbvecka över, och det är hutlöst länge sedan jag bloggat så nu är det dags! Andra jobbveckan skulle egentligen så klart ha inletts idag, men jag blev kvar i Glasgow idag. Imorgon måste jag dock upp till Dundee, det är labbmöte och mycket att göra, oj oj oj! Det har inte hänt jättemycket sedan jag hörde av mig sist: vi spenderade vår sista julledigshetshelg med att ta det lugnt, titta på en massa film, laga en massa mat och förundras över vädret utanför fönstret. I lördags var det fint på morgonen, så då tog vi en prommis till postkontoret och både jagade och skickade paket (och nästan hundnappade en fluffig söt sak utanför).

Gud vad vi lagade mat förra helgen, det blev både Olles hemgjorda tagliatelle med ostig kyckling- och
broccolisås...


...samt knapriga örtiga polenta-pommes med dipp, och en massa annat.

Vi dippade och käkade frukt och grönt under dagen medan vi lagade all mat så att vi skulle hålla
lågan uppe. 


Vi såg den här skönheten alldeles ensam utanför
både affären och posten i lördags, helt klart tecken
på att hon ville att vi skulle hundnappa henne tyckte jag.
Olle höll inte med, så ägaren fick behålla sin vovve
(tillsvidare).

I söndags var vädret desto sämre, och resten av veckan som kom har det varit väldigt upp och ner. Jag var tillbaka i ett vintrigt Dundee i måndags morse, sorgsen som vanligt. Jag tog det lite smålugnt även om jag fick en del gjort, och jag traskade hem och käkade middag med Jess vid fem. Efter det traskade jag plikttroget tillbaka till jobbet dock, och fick lite mer gjort samt tog reda på lite mer om vår nya kollega Ning (mycket trevlig ny kinesisk postdoc med ovanligt bra engelska) som också satt kvar på kontoret lite sent. 

Inte för att jag var så glad att vara tillbaka på jobbet kanske, men ännu tråkigare var det väl att komma hem till huset i Dundee (på jobbet är det i alla fall varmt). Bara Jess och jag var hemma i måndags (tur att mina sambos är trevliga i alla fall, annars skulle jag bli galen där uppe!), men i tisdags kom Clarissa hem också och vi satt och huttrade i köket alla tre tillsammans i vårt 8 grader varma hus. Nej, jag skojar inte, vi har 8°C inomhus. Inte nog med det, under kvällen kraschade vårt Wi-Fi också, så vi bestämde oss alla tre för att helt enkelt bara bojkotta allt och gå och lägga oss under några lager filtar klockan 9... 

Dagen var bättre dock, jag var på riktigt läshumör på jobbet så jag fick en massa papers ur vägen (jag dissade till och med eftermiddagsfikat då vi halvfirade Dave's födelsedag - han fyllde över lovet - och betade av några till artiklar på listan) och jag lärde känna Ning lite bättre när vi lunchade tillsammans alldeles ensamma på jobbet. 

Trots att vi somnade tidigt i tisdags blev det en "sen" start på jobbet i onsdags, jag kom inte igång förrän vid halv nio. Dock hann jag inte vara effektiv så länge, brandlarmet gick igång vid elva och tjöt ganska länge, så Laura och jag bestämde oss för att dissa kall väntan utomhus i regnet och istället gå och ta en varm choklad tillsammans. Vi hade en trevlig konversation, Laura är numera mitt största stöd i labbet, hon är väldigt snäll och hjälpsam. Vi blev ganska mätta på chokladen, så jag glömde som bort att käka lunch... Hungern gjorde sig påmind runt 4-tiden, så jag tänkte att jag skulle gå hem och käka en tidig middag och sedan komma tillbaka till jobbet, men den planen gick snett när Dave knatade in på kontoret när jag packade väskan och det hela slutade med att vi satt där ett tag och hade ett litet mini-möte. Efter det kom jag äntligen hem och fick käka lite soppa tjejerna. Dock var jag lite seg och gick inte tillbaka till jobbet på en gång utan satte mig i sängen och kollade lite på serier först. MISSTAG. Inte för att jag inte kom tillbaka till jobbet, utanför att det började ÖSREGNA. Verkligen ÖSREGNA. Därav kom jag inte tillbaka till jobbet förrän lite senare då vädret var lite bättre, men det blev ingen lång visit, jag stressade klart mitt jobb och pratade lite med nattvakten (som var förvånad att se någon annan där) och sedan sprang jag hem i kylan och medan jag hade värmen uppe när jag precis kommit in tog jag mod till mig och tog en dusch i vårt extremt kalla hus. Sedan blev det sen natt (jag var pigg), först med familje-Skype och sedan med två filmer, innan jag äntligen slumrade in i min varma gosiga säng. 

Torsdag var en blandad dag för mig, det började bra med frukost med Bex (hon kom i onsdags och var uppe tidigt i torsdags för att hon och de andra tjejerna skulle till Edinburgh för att titta på Wicked) och fortsatte sedan med hyfsad aktivitet på jobbet, till lunchtid ungefär, då det började bli trögt... Jag gick hem och käkade lunch, och efter det spenderade jag resten av min eftermiddag på ett symposium som universitetet organiserade som en del av deras två Discovery Days. Det var bra, men jag kände mig inte riktigt på topp... Planen var att gå tillbaka till jobbet och spendera kvällen där, men se det gick INTE. Jag tog mig nästan inte hem, och när jag väl gjorde det lyckades jag bara ta mig upp ur sängen för att hämta en kopp te nere i köket. Jag blev blixtsjuk helt enkelt. Bara jag och Clarissa var hemma, men båda låg för ankare inne på varsitt rum. Jag hade feber, huvudvärk och täppt näsa och jag mådde riktigt illa. Jag lyckades inte äta något och när jag väl bäddat ned mig i sängen var det ytterst svårt att ta sig upp igen. Jag tyckte riktigt synd om mig själv, och jag ringde Olle för att klaga lite, men det gick sådär och vi la snabbt på igen och jag slumrade av och på framför en film innan jag gick och la mig på riktigt. 

Mitt i natten vaknade jag sedan plötsligt av att jag trodde att fönstret skulle rasa in. Vi åkte på en redig storm i torsdags natt, det regnade och haglade så hårt att jag och Clarissa gömde oss i hallen en sväng tillsammans då vi var rädda för att fönstren skulle gå sönder...

Vi vaknade samtidigt i fredags morse också, och hade en liten frukostdejt i hallen (inga fönster) innan jag gick till jobbet. Det hade lugnat ned sig lite då (inte längre vindar på 55 km/h), men det var fortfarande inte trevligt ute... Jag var fortfarande dålig, så det blev en kort stund på jobbet innan jag bestämde mig för att ge upp och åka hem till Glasgow. Alla tåg var inställda efter ovädret, så det blev buss hem (full med folk så klart). 

Jag var hemma innan Olle, men blev väl omhändertagen när han kom hem. Det kokades soppa och gjordes våfflor och jag fick ta det lugnt med serier och mys tillsammans med min favoritperson i världen (helt klart bästa medicinen).

När jag vaknade i lördags mådde jag lite bättre, så morgonen blev lite småeffektiv med julgransplundring och lite städning, men sedan segade vi ned oss igen, och igår fick jag inte mycket gjort utan satt mest framför min lilla skärm och lekte med lite foton. Jag kände mig därför extra skyldig idag, så jag kryssade av en hel del punkter på helgens att-göra-lista idag innan jag mötte Olle på stan efter jobbet. Nu tror jag Olle har återfått lite av sin energi efter sin middagskoma, så vi kanske borde ta en promenad så att vi kan sova i natt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar