måndag 15 september 2014

Lördagsutflykt i huvudstaden

I helgen stannade jag kvar i Dundee i stället för att åka hem till Glasgow, men Olle och jag sågs ändå då vi i lördags möttes i Edinburgh för en mysig höstdag i huvudstaden. Jag lämnade Dundee i ottan på ett tåg klockan tio över sju och anlände i Edinburgh strax innan 9. För att fördriva tiden fikade jag först frulle på Starbucks och sedan fönstershoppade jag lite innan det var dags för min spabehandling på Lush. Jag bokade den för länge sedan då jag när jag fick mina CSN-penningar för året tyckte att jag var värd en deep tissue massage. The Good Hour var en väldigt trevlig behandling, min terapeut Danielle var lite som alla Lush-anställda är, men ändå inte för mycket, hon var väldigt trevlig. Jag fick välja grejer till behandlingen uppe i affären och sedan fick jag följa med ner till spat i källaren. Det var väldigt mysigt inrett, och i ren Lush-anda var behandlingen inte bara en massage, utan de hade även speciell musik och ljus och torr-is som rök för att göra det hela stämningsfullt. Musiken, som skulle påminna om havet, var faktiskt riktigt bra, om än inte jätteavslappnade med alla gamla seglarvisor och riviga fiolsolon... Som väntat var heller inte massagen “skön”, utan mest smärtsam, men det var ju det jag var ute efter! Jag tror och hoppas att det hjälpte speciellt min övre rygg lite i alla fall, men jag vet inte om det är efter massagen mina muskler ömmar eller efter Olles och min promenad uppför Arthur's Seat på eftermiddagen!


Pumpalatte och äppel- och kanelduffin på Starbucks.




Piratbehandlingen inleds...




Efter min massage fick jag fika i form av te med rom (oväntat gott) och shortbread-kakor (“pirate cakes”) och så fick jag använda deras fina badrum med alla produkter de hade där inne. Jag använde så mycket jag kunde så klart, men jag ville ut och träffa Olle också, så det blev lite hastigt gjort!






Lyxbadrummet.

Olle och jag traskade runt i Edinburgh en sväng efter massagen, men jag var rätt seg och efter bara några minuter hade vi både kommit ihåg varför vi inte gillar att åka till Edinburgh, det är så trångt med allt folk, och folket är inte så trevligt heller alla gånger... För att undvika detta tog vi efter många om och men en buss till Royal Botanic Gardens, där vi trängdes med mycket färre folk i vad som kändes som en väldigt rejäl park. Vi gick inte igenom hela, parken är ganska stor, men vi knatade igenom alla växthus i alla fall (alla 10!). Det kan vara den bästa trädgård vi varit i, vi var mycket impade. Två andra svenskar vi stötte på var desto mindre imponerade, de gick bakom oss ett tag och Olle och jag hade lite skoj åt att de uppenbarligen inte visste att vi var svenskar eftersom de snackade lite om oss - “Varför tar man bilder på blommor egentligen, vad ska man med det till?” etc.







Royal Botanic Garden.












Medan jag diggar blommor diggar Olle gigantiska blad.







Fint vattenfall i parken.





När vi inte orkade med mer park bar en annan buss oss tillbaka till stan igen och vi tog oss igenom allt folk till vårt favvo-hak på Royal Mile. Ingen superfin restaurang direkt, men vi är stora fan av deras kycklingvingar. Vi var utsvultna eftersom vi inte ätit på ca 7 timmar båda två, så vi åt alldeles för snabbt och mådde lite småilla efteråt, men tvingade ändå oss själva att gå uppför Arthur's Seat i Holyrood Park (Olle klarade sig mycket bättre än mig) som avslutning på vår visit innan vi lite småsorgsna skildes åt på Waverley.




Dubbelmilkshake!

Utsikten över dimmiga Edinburgh.


Jag avslutade min lördag hemma i lägenheten i Dundee med någon timmes tjejsnack innan jag gick och la mig, och igår fick jag nästan absolut ingenting gjort, helt otroligt! Min största ansträngning var att ringa min farfar och gratta honom på hans födelsedag... Jag hade planerat jobb, men Lucy pallade inte komma in och jobba, och jag var lite nervös att jag skulle behöva hjälp och att ingen skulle vara där, så det blev inte av... Desto mer att göra idag då!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar