fredag 27 november 2015

Flyg och förmiddagsturistande i London (med MoJo!)

I fredags som avslutning på Olles lediga vecka förberedde vi oss det mesta av dagen för vår avfärd till den engelska hufvudstaden där Olle aldrig varit förut. Trots en endast 50 min lång flygtur blev resan ganska lång ändå, först tunnelbana till stan, sedan buss från stan till flygplatsen, och där fick vi vänta i en herrans massa timmar på vårt flyg. Vi satte oss ner och drack lite varm choklad och kaffe (så Olle sov inte direkt på planet), men det var inget vidare fika... 


Flygselfies (i en HP-tröja så klart, redan pepp för lördagens huvudattraktion)!

Flygturen gick bra dock, vi landade tidigt i ett SVINKALLT Luton (det har varit, och är fortfarande supervarmt i Skottland, dock regnar det, medan i London var det kallt och blåsigt som fan hela helgen - men inget regn!). Vi hoppades på att få komma med en tidigare buss till centrala London, men istället blev det oväntat trubbel (fast kanske lite väntat ändå, det är alltid en risk att ta en buss till/från flygplatser utanför London...). Vi kom inte med vår bokade buss då den var överfull (bussföretagens bokningsinkompetens känner inga gränser), och jag var flyförbannad. Trött och grinig, och stressad för att våra medturister, Jossan & Moa satt och väntade på oss i centrala London för att kunna checka in, så var jag riktigt fientlig i kön till den senare bussen. När gubben stoppade oss längst fram i kön för att släppa på andra människor muttrade jag att om jag inte fick komma på den bussen skulle jag ha ihjäl någon. Bakom mig instämde ett annat ungt par, så Olle och jag kände oss uppbackade i alla fall! Vi kom på bussen till slut, och fick till och med sitta bredvid varandra. En dryg timme senare var vi inne i London, och ytterligare en förvirrad halvtimme senare (efter att ha blivit korsförhörda av tre enorma säkerhetsvakter utanför ingången till hostelet) hittade vi MoJo inne på Generator Hostel (där systemet var nere och det tog 20 min att checka in). Trevligt att träffas var det väl, men vi spenderade inte jättemycket tid uppe tillsammans, vi kraschade alla ganska snabbt i varsin våningssäng. Dock låg kanske Jossan och jag uppe ett långt tag och snattrade, medan Olle tjuvlyssnade på överslafen, och Moa snarkade på den andra överslafen. Mitt i natten gick brandlarmet också, men vi bara låg kvar och somnade om (tur att inget hände!). 


Vi bodde på Bond-våningen, det ni!

Vi vaknade (i Jossans fall ovilligt) runt 8-9 i lördags morse till att tunga snöflingor föll utanför fönstret. Det slutade dock rätt fort, och när vi kom ut hade det börjat regna lätt istället. Det gick över fort dock, och vår klassiska turistrutt var istället bara kall och blåsig. Tur då att vi alla kunde värma oss med mocha (Olle) eller mintig varm choklad (alla brudar)! Jossan turistguidade och tog oss alla runt till alla klassiska ställen, Olle hade ju inte sett några av dem förut. Vi började med...

Piccadilly!

Mot Trafalgar!


British Museum-reklam.

Big Ben (och Aslan)!

Mot London Eye & Big Ben!



Första-gångar'n!

Kallt Moa?

Inte var det så kallt?

Fin utsikt i alla fall.


London Eye!

Oooh, favoritmaskinerna! Souvenir-pennies till alla!

Vi vet inte riktigt vad det här ska
 föreställa...


Bron till Big Ben var blåsig som fasen...


Jag sökte lite vindskydd medan MoJo köpte crepes (och innan jag snål-åt lite av Jossans Lady & Lufsen-style).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar