söndag 7 juni 2015

Juniblogg

Nu har det gått så där lång tid igen, och jag är uppe tidigt för att skriva ikapp. Olle tar sig för närvarande en välförtjänt sovmorgon (han börjar jobba i morgon igen, och han fick inte sova ut i veckan trots att han var ledig) och Nancy verkar också snusa i sitt rum. De laddar väl för dagen kanske? Det ryktas att det ska vara soligt här idag (eller uppehåll i alla fall) och hittills ser det bra ut faktiskt. Jag hoppas de inte sover alltför länge så att vi kan ta vara på solljuset!

Vad har hänt sedan sist? Jag tror jag lämnade sista inlägget i lördags, och sedan dess har det varit full rulle. Eller, ja... Jag spenderade mest hela min helg med att skriva om min essä efter att jag fått feedback från alla håll och kanter. Alla var väldigt positiva, så det kändes bra, men det går ju alltid att förbättra så klart. Jag förbättrade hyfsat i lördags, men i söndags kände jag efter ett tag att jag bara stirrade mig blind på det hela och att jag blivit paranoid och ändrat för mycket, så jag skickade in den tidigt på eftermiddagen för att få det ur vägen. Som vanligt kände jag mig mest illamående, inte glad, men det hjälpte med en liten promenad ute med Olle i en av hans pluggpauser.

Efter att jag skickat in min essä hade ju Olle fortfarande en vecka av plugg och tentor framför sig, och han jobbade väldigt hårt så klart, men jag var glad att min inlämning var över, jag har nämligen varit så stressad att matplaneringen och städningen i huset gått åt skogen, så jag spenderade det mesta av min lediga tid i måndags och tisdags (förutom med att lata mig framför datorn) med att fundera ut lite mer spännande mat att äta och med att rengöra lägenheten och tvätta. Kul va? 

Mat-mojon kom tillbaka efter några inspirerande handlingsbesök på affärer
där vi inte handlar så ofta, äntligen var det slut på uppvärmda matlådor!

Äppelmos/sås-tillverkning med cider. Lite av ett experiment, men det funkade
faktiskt riktigt bra, om än inte lika bra som med IKEAs äppelglögg.

Gin & tonics och burgar-prepp.


Vanliga burgare med smält ost, och även svampburgare med feta & pesto (ovan).

Burgarfest! Nancy blev alldeles förvirrad av alla tillbehör, men allting löste sig i slutändan.





Överblivna tillbehör blev det till frukost följande dag, perfekt!

Nästa lyxmål (efter alla matlådor) blev lamm- och fläskspjäll med vårrullar.


Regnet avtog en sväng mitt i matlagningen och gjorde rum för en dubbel
 regnbåge...

...men för det mesta har det ÖST NER den här veckan!

Ta-da! Mums mums...

Jag tycker om att ha Olle hemma under dagarna, då får man mycket gott
till lunch, bland annat BBQ-kycklinglår och ädelostsås...

...och kikärtsgryta...

...och jättemumsig pestopasta med ostsås och broccoli!

Mer middag: i tisdags laddade jag med Olles svensk-polska (vi hade polsk korv i) gräddpytt. 


Olles pytt, det är grejer det! Nancy höll med, det var hennes första pytt någonsin
och hon gav rätten Mycket Väl Godkänt.

Tisdag kväll blev jag sedan uppringd av mina vänner som fått sina programbetyg under dagen, och ville ut och fira så klart (de gjorde väldigt bra ifrån sig allihopa). Jag var väldigt ivrig att träffa alla igen, så det var klart att jag ville med! Tanken var från början bara att jag skulle fördrinka lite hos Laura, men som alltid blev jag medryckt och det blev utgång, och sedan blev det efterfest och sedan... Helt plötsligt var det morgon och jag kom hem till lägenheten samtidigt som Nancy och Olle gick upp för att käka frukost! Som ni kanske kan förstå spenderades min onsdag mest med att sova, med undantag för en och annan paus då Olle lagade brunch och jag kunde ta en dusch. Jag tror att vi gick ut på någon promenad också under dagen, och jag har ett vagt minne av att en GIF-match spelades när jag låg i soffan och dreglade på Olle. Mysigt! 

Redo för utgång! Både Olle och min taxichaffis gav mig
väl godkänt, det var tur att det bara var en kort taxitur
till Laura dock, taxinissen var lite väl komplimangig...

Engelsk "bakis"-frulle (jag var mest trött egentligen, jag drack inte så mycket) a la Olle.
Har man det inte bra så säg?

Paus-prommis bland blomstren i Victoria Park.


I torsdags var jag tillbaka på benen, och Olle var lite morgonspattig innan sin tenta, han åkte jättetidigt. Jag lämnade också huset tidigt, men för mig väntade något mycket värre än en tenta: tandis-besök! Jag skojar bara, det gick på 5 minuter och allt var bra, jag behövde inte ens ta bort tandsten (jag var mest misstänksam när han inte sa något om det, istället för glad). Efter tandis for jag sedan ner ensam på stan för att invänta Olle, det blev lite shopping och en kopp choklad i regnet innan han äntligen kom, hyfsat nöjd med vad han presterat. Vi åkte hem på en gång, och när vi kom hem var solen framme så vi passade på att fira med en lååååång promenad i Botaniska trädgårdens mindre kända hörn. Det var riktigt härligt!

Örtlandet i Botaniska.



Olle lekte lite med en ekorre som han döpte till Earl.



Jag vet inte riktigt var vi hamnade någonstans, men långt gick vi!


I fredags firade vi dock på riktigt när Olle äntligen var helklar, jag mötte upp honom igen (han var extra nöjd då båda tentorna var över och fredagens var hans favorit av de två) efter ett biobesök på stan (jag såg efterlängtade PitchPerfect 2, men var tyvärr mest besviken) och vi åkte hem på studs. Väl hemma blev det bara lite mat och avkoppling innan vi var ute igen, den här gången promenerandes i solen mot Mother India där Nancy väntade. Vi hade inte hunnit boka, men vi lyckades ändå få ett bord på bottenvåningen i ett hörn på stans populäraste curry-restaurang, och jädrar vad vi åt! Portionerna var definitivt gjorda för att delas, och även om maten var riktigt god (bästa indiska maten Olle och jag någonsin ätit) så orkade vi inte riktigt äta upp allt, speciellt inte efter att ha mumsat naan... Olle och Nancy var båda redo för efterrätt efter en kort promenad i West End dock, så vi stannade på populäraste glasstället Nardini's på vägen hem, mycket uppskattat av de två, och när vi kom hem segade vi ihop (numera iklädda pyjamas) i soffan och pratade i några timmar medan vi tömde våra vinflaskor. Mycket trevligt!


Finkläderna på och dags för restaurang-besök!


Till slut har vi kommit till gårdagen, då vår plan var att åka till Helensburgh för att titta på deras Highland Games, men vädret var svinaktigt dåligt så vi bestämde oss för att fara in till stan istället. Nancy shoppade presenter till sina framtida husvärdar i Sverige (bara en vecka kvar nu, vi är så exalterade!) och efter blev vi så Sverige-sugna allihopa att vi satte oss ner för en fika på Swedish Café. Det var min första gång, och jag tycker fortfarande inte alls att det är lika bra som ett svenskt kondis, men det är ju klasser bättre än Starbucks! Vi åt varsin kanelbulle allihopa, och sedan använde vi resten av våra ihopsparade mynt (fortfarande kvar från Eurovision-burken, men efter igår endast ett minne blott) för att gå på bio och gömma oss från regnet i par timmar. Vi såg Spy med Melissa McCarthy, och den var så sjukt rolig! Det är tur att man sitter så djupt i sätena, annars hade vi nog ramlat ur och legat på golvet och skrattat! 


Kaffe- och tebutiken på Buchanan var en poppis destination
igår, det skadar ju inte att kolla runt och smaka på olika
teer, kakor och choklader i regnet...

Bullkalas på Swedish Café!


Väl hemma blev det mer film efter att Olle och jag lagat kött och potatis-mat för att ära Nationaldagen, Nancy och jag tittade på Bridesmaids medan Olle satt bredvid och tittade på Champions League-finalen mellan Juventus & Barca. Han smygkollade dock lite på vår film, jag tror han tröttnade på fotbollen efter ett tag...

Kylrensning blev det igår, nu är det dags att handla igen!

Ufo-broccoli, direkt från micron!

Blått och gult dukat så klart. 

Vi skrapade ihop en riktigt mumsig måltid tycker jag (speciellt pesto- och svampsåsen var riktigt god).


Haha, nu har jag äntligen kommit ikapp! Dags att lämna sängen, väcka sambosarna och ladda för en solig festivaldag (West End Festival började här i fredags, och idag är det paradsöndag och gatupartys överallt, tjihooo!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar